Header recensie op het geniale af
Header recensie op het geniale af

Benedict Wells’ Op het geniale af kabbelt op een niet vervelende manier voort

21-07-2020

Met Op het geniale af heeft Benedict Wells zijn derde boek afgerond. Waar hij iedereen met Het einde van de eenzaamheid van de sokken blies, is dat bij dit boek niet het geval. Zijn vorige boek werd verkozen tot boek van de maand bij De Wereld Draait door, maar dit keer kabbelt het toch iets te veel voort.

Francis Dean woont in New Jersey in een trailerpark die je kent uit de Amerikaanse films. Hij woont er met zijn moeder die aan depressies leidt. Als ze weer eens is opgenomen in het ziekenhuis besluit ze hem eindelijk de waarheid te vertellen over zijn vader. Want tot dan toe dacht hij dat zijn vader een loser was die het gezin in de steek heeft gelaten. Maar niets blijkt minder waar te zijn. De verwekking van Francis Dean komt voort uit een experiment met genieën. Hij gaat samen met zijn beste vriend Grover en het meisje, Anne-May op wie hij verliefd is (die hij leert kennen in het ziekenhuis waar zowel zij als zijn moeder is opgenomen) zijn vader zoeken.

Absurd experiment

Zelf was ik bang dat het absurde experiment waarover gesproken wordt op de achterflap sci-fi zou zijn. Gelukkig, vond ik, was dat niet het geval. Het verhaal gaat over de vraag wat het belang is van je afkomst. En dat is zowel op het maatschappelijke vlak: maakt het uit waar en in welk milieu je geboren bent? Kun je dat ontstijgen? Of meer persoonlijk: wat is de invloed van je ouders op jou? Het verhaal van nature vs nurture. Heel zwaar worden ze niet aangetikt, maar ze sluimeren op de oppervlakte. Want Francis denkt continu aan wie hij is of wie hij had kunnen zijn met überhaupt een vader. Laat staan een genie als vader!

Spanning en vaart

De drie vrienden gaan samen op roadtrip en dat verhaal kabbelt een beetje voort. Er liggen echt wel wat verschillende gebeurtenissen op hun pad, maar echt spannend wordt het niet. Op het geniale af is een verhaal dat je gewoon rustig doorleest. Pas op het einde, als het leven van Francis twee kanten op kan gaan, ging ik sneller door de bladzijden heen dan daarvoor. Wells kreeg het hier voor elkaar om een kleine gebeurtenis met veel spanning en vaart te schrijven. Francis leven wordt hierdoor bepaald en dat laat hij je voelen ook.

Wel of niet lezen?

Verwacht niet na het lezen van dit boek dat het je voor altijd bij blijft of dat je even van het boek moet bijkomen. Zo’n grote impact heeft hij niet. Maar het is ook zeker geen slecht boek. Het is een lekker boek voor een zondag als je even niet te veel aan je hoofd wilt hebben.