Header-recensie-de-onsterfelijken

De onsterfelijken: wat zou jij doen als je wist wanneer jij jouw laatste adem zou uitblazen?

05-04-2019

Stel dat je de mogelijkheid hebt om te weten wanneer je sterft. Zou je het dan willen weten? In De onsterfelijken van Chloe Benjamin krijgen de kinderen van de familie Gold als ze nog jong zijn van een waarzegster te horen wanneer ze zullen overlijden. Het ene antwoord is gunstiger dan het andere, maar voor hen allen beïnvloedt dit de manier van leven.

Tot de dood volgt

Ergens in het jaar 1969 komen Simon (7), Klara (9), Daniel (11) en Varya (13) bij een waarzegster die voor elk van hen voorspelt op elke datum zij zullen sterven. Deze datum delen zij niet met elkaar en ook niet met ons, alleen die van Varya. Zij zal 88 worden. De onsterfelijken van Chloe Benjamin start het boek met deze gebeurtenis. Vanaf daar krijgt elke broer of zus zijn of haar eigen verhaal en die wordt aan een stuk beschreven tot de dood volgt.

Uitbundig vs. Ingetogen

Het verhaal per persoon volledig uitschrijven heeft zowel een voordeel als nadeel. Het voordeel is dat er ruimte is voor elk karakter. Simon en Klara willen alles uit het leven halen wat erin zit, waarbij Simon roekeloos wordt en Klara juist haar dromen achterna gaat. De wat minder uitbundige karakters zijn Daniel en Varya. Zij kiezen juist voor veiligheid, voor zekerheid. Je leert ze echt kennen, en die verdiensten hebben we te danken aan Benjamin. Het is knap dat ze ieder een eigen stem heeft gegeven, een eigen verhaal, van vier mensen die zo verschillend zijn.

"‘Ze zeiden dat ze kan waarzeggen,’ zei Daniel. Dat ze kan voorspellen hoe je leven zal verlopen, of je een gelukkig of een on gelukkig leven zal hebben. En dat is niet alles.’ Hij steunde met zijn handen aan weerskanten tegen de deurpost en liet zijn lichaam zo ver mogelijk naar voren vallen. ‘Ze kan je ook vertellen wanneer je doodgaat.’"

Passend podium

Het nadeel hieraan is dat het ene personage jou beter kan liggen dan het andere. Wanneer je iets minder hebt met een karakter kan het verhaal ietwat lang duren. Voor ik aan dit boek begon las ik dat Daniel en Varya de meest ‘saaie’ personages waren. Het klopt dat zij een minder uitbundig leven leiden, maar het lukt Benjamin om hen ook een passend podium te geven. Naar mate je verder in de verhalen van de oudsten komt, begrijp je hen meer. Saai kun je ze dan zeker niet meer noemen, ze beleven hun leven enkel anders.

Wil jij het weten?

Het concept van De onsterfelijken is eigenlijk heel interessant. Wat zou jij doen als je wist wanneer jij jouw laatste adem zou uitblazen? Zou je zoals Varya leven, waarbij je alle risico’s in het leven vermijdt of leef je er op los zoals Simon, met alle gevolgen van dien. Is het mogelijk de waarzegster gelijk heeft gehad, kon zij echt de toekomst voorspellen, of is het een selffulfulling prophecy? Volgens mij kun je deze vraag niet beantwoorden, totdat je jouw datum kent. Het enige dat je weet na dit boek is dat iedereen er anders op reageert.