Header recensie de supperclub lara williams

Indrukwekkend debuut De Supperclub van Lara Williams is om je vingers bij af te likken

30-10-2020

De Supperclub is een boek over liefde, trauma’s, uitspattingen en verwachtingen. Het is een protest tegen de nog altijd best vrouwonvriendelijke maatschappij. Maar boven alles is het een boek over het leven. En eten. Met De Supperclub heeft Lara Williams een krachtig, meeslepend debuut neergezet, om je vingers bij af te likken.

Geheime vrouwenclub vol eten en vrijheid

Roberta is bijna dertig en heeft een vrijwel doelloos leven. Ze gaat naar haar werk, naar huis en naar bed. Ze weet niet zo goed wat ze met haar leven wil, en ze weet ook niet of ze dat wel wil weten. Dan ontmoet ze Stevie. Zij is praktisch het tegenovergestelde van Roberta. Samen bedenken ze een geheime vrouwenclub. Uit liefde voor eten, en als ontsnapping aan het echte leven en de druk die in de huidige maatschappij op vrouwen wordt gelegd. Dat vrouwen zich moeten aanpassen aan verwachtingen, mooi en slank moeten zijn, grappig en ook beschaafd. De Supperclub wordt alles wat daar niet bij past.

Een boek waar je trek van krijgt

De Supperclub is een indrukwekkend debuut van Williams. Je krijgt steeds scheutjes van de verschillende tijdslijnen toegediend, als een diner bij een tapasbar waar je gang voor gang verrast wordt. Williams weeft twee tijdlijnen heel soepel door elkaar: student-Roberta, en Roberta ten tijde van de supperclub. Beide tijdlijnen worden afgewisseld met kookgeheimen. Ze voegen niet per se iets toe aan het verhaal, maar dragen bij aan de sfeer. Daarnaast is alles zo sappig omschreven dat je er spontaan trek van krijgt.

Achtbaan van emoties

Hoofdpersoon Roberta zit op het zachtst gezegd compleet in de knoop, met zichzelf en met het leven. Omdat je steeds maar delen van haar leven voorgeschoteld krijgt, wil je door blijven lezen tot je het volledige verhaal kent. Samen met Roberta ga je als lezer door een achtbaan van emoties: van verdriet, walging, pijn, intense vreugde, tot apathie en berusting. Dat maakt het boek ook een troost voor wie zich soms gevangen voelt in de verwachtingen van de wereld, omdat het bewijst dat je daar niet alleen in bent.

Ode aan eten, leven en vriendschap

De Supperclub is een ode aan het leven, eten en de kracht van vriendschap. Tegelijkertijd is het een klacht tegen de absurde verwachtingen die de maatschappij nog steeds bij vrouwen neerlegt, en een troost voor wie zich daardoor soms overvallen voelt. Een ijzersterk debuut waarvan je op verschillende momenten flinke trek krijgt. Tot je, zoals het bij de Supperclub hoort, compleet verzadigd het boek dichtslaat.