Header recensie de verwisseling maggie brookes

De onmogelijke liefde tussen een Tsjechoslowakijse boerendochter en Britse krijgsgevangene in De verwisseling

18-12-2020

Het is 1944. De Britse krijgsgevangene Bill wordt verliefd op de Tsjechoslowakijse boerendochter Izabela. Een onmogelijke liefde in deze tijden van oorlog. De verwisseling van Maggie Brookes vertelt het verhaal over deze jonge geliefden, het leven in een krijgsgevangenenkamp en het zware leven als arbeidskrachten van de Duitsers.

Het verhaal speelt zich af aan het eind van de Tweede Wereldoorlog. Izabela en Bill ontmoeten elkaar in 1944, wanneer Bill als krijgsgevangene op de boerderij van Izabela’s ouders komt werken. Bill heeft al veel meegemaakt en is inmiddels uitgemergeld en veel van zijn krachten verloren. Toch houdt hij zich sterk en probeert hij optimistisch te blijven. Izabela is het boerenleven zat en wil de wijde wereld in. De twee worden verliefd en proberen samen te ontsnappen. Ondanks alle risico’s die ze lopen, willen ze bij elkaar blijven.

Proloog en epiloog

Het boek start met een proloog, waarin een achtervolging plaatsvindt. Twee vluchtelingen worden achtervolgd door de nazi’s met hun speurhonden. Dit is een spannend en nieuwsgierigmakende start van deze roman. Vervolgens ga je in de tijd terug en lees je in het eerste deel over de kennismaking tussen Bill en Izabela en hun ontluikende liefde. Daarna volgen nog drie delen. De indeling van vier delen is logisch en geeft een bepaalde afbakening.

Overleven

Het verhaal wordt vertelt vanuit twee perspectieven; in de ik-persoon vanuit Izabela, wat wordt afgewisseld met het perspectief van Bill, die vanuit de derde persoon wordt aangehaald. Uiteindelijk belanden Bill en Izabela in een krijgsgevangenenkamp. Het is gevaarlijk, want Izabela moet zich voordoen als man en het is lastig haar vrouw-zijn te verbergen. Gelukkig krijgen Bill en Izabela hulp van andere krijgsgevangenen. Met een aantal sluiten ze hechte vriendschappen en met een klein groepje zorgen ze voor elkaar en zien naar elkaar om. De kameraadschap is ontzagwekkend en de drang om samen te overleven.

Van gedicht naar een roman

Auteur Maggie Brookes schrijft van jongs af aan verhalen en gedichten. Na het afronden van haar studie Engels werd ze journalist en vervolgens screenwriter, producer en regisseur bij BBC TV voor historische documentaires. Ze doceerde creatief schrijven aan de Middlesex University. Ze heeft vijf poëziebundels gepubliceerd onder haar getrouwde naam, Maggie Butt. De verwisseling is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. In eerste instantie schreef Brookes hier een gedicht over, maar later bedacht ze dat dit verhaal meer aandacht verdiende en zo ontstond deze roman. De auteur heeft veel research gedaan voor het schrijven van deze roman en dat zie je terug in het verhaal, de beschrijvingen zijn levensecht en filmisch.

Kameraadschap

De verwisseling is een mooi verhaal over liefde, kameraadschap en overleven. De hoofdpersonages maken verschrikkelijke dingen mee. Aan het eind van het verhaal is de oorlog afgelopen. Wie heeft alle barre omstandigheden kunnen overleven en hoe gaat het verder met Bill, Izabela en hun vrienden? Het boek eindigt met een epiloog die nog veel open laat voor de toekomst, maar hoopgevend is.