Header idee 1 de vlinderkamer
Header idee 1 de vlinderkamer

De vlinderkamer van Lucinda Riley: “Zeker geen zoethoudertje, dit verhaal is als een gebakje, met een heerlijke toef slagroom genieten van de eerste tot de laatste hap”

20-05-2020

Hoe snel kan het gaan, tot een paar jaar geleden had niemand hier in ons land van Lucinda Riley gehoord. Toen haar zeven zussen serie ook vertaald werd in het Nederlands, is de hype begonnen. Haar boeken vliegen over de toonbank, staan allemaal in de Bestseller 60 en ook de standalones doen het goed. Niet alleen liefhebbers van romans, maar ook de fervente thrillerlezer gaat overstag. Is De Vlinderkamer een zoethoudertje tot het laatste deel van de Zeven Zussen serie verschijnt, of is het weer zo`n prachtig verhaal van Lucinda Riley?

De Vlinderkamer is een op zichzelf staande roman, een manuscript wat Riley al jaren op de plank had liggen, maar net als de eerder verschenen De Olijfboom en Het Italiaanse meisje heeft zij ook dit verhaal herschreven, en er blijken nog een aantal niet vertaalde stand alones op de plank te liggen, waar we hopelijk ook van mogen gaan genieten.

Sprongen in de tijd

Zoals we gewend zijn van de verhalen van Lucinda Riley speelt ook dit boek zich af in verschillende tijdzones, de lezers springt mee tussen de jeugdjaren van Posy die zich afspelen tussen 1943 en 1958. Een leven vol romantiek, mysterie en intriges, waarvan de lezer zal smullen, de moeilijke oorlogsjaren, gevolgd door het leven vanaf 2006 waar Posy als bijna zeventig jarige terug is op Admiral House, het leven van Posy en haar zoons Sam en Nick, met alles wat daarbij komt kijken.

"Als jong meisje was Posy Anderson al één met de natuur, wanneer zij na het overlijden van haar vader, welke gesneuveld is in de oorlog, bij haar oma in Cornwall gaat wonen moet zij haar herinneringen aan het Admiral House achter zich laten. Wanneer zij als Posy Montague vijfentwintig jaar later terugkeert naar Southwold en later als haar zoons zijn uitgevlogen, kan zij het grote huis niet meer onderhouden, er is veel achterstallig onderhoudt en het is te groot voor haar alleen. Hoe pijnlijk ook verkopen lijkt de enige optie. Maar dan blijkt dat Admiral House geheimen verborgen heeft gehouden voor Posy, zal zij ooit het geluk weer vinden op de plek waar zij zoveel mooie herinneringen heeft liggen?"

De trekkende kracht van mysterie en romantiek

Wat is het geheim van de boeken van Riley, je kunt je vinger er niet op leggen. Voor mij is het de trekkende kracht van de romantiek, de beeldende omschrijving van de omgeving en de karakters, maar zeker ook het mysterie dat er in elk boek hangt. De onderliggende spanning laat toch ook mijn thrillerhart sneller kloppen. Eigenlijk bevatten de boeken van Lucinda Riley alle ingrediënten voor boekenliefhebbers, thrillers of romans, het maakt niet uit. Riley weet je in je hart te raken. Ze weet je mee te nemen in een bubbel, een bubbel waar je het liefst helemaal niet uit wilt ontsnappen, je gaat helemaal op in het verhaal, de stijl, de karakters ze nemen je even helemaal over.

Verlies je in de bubbel van Lucinda Riley

De Vlinderkamer is zeker geen zoethoudertje, het is een luxe gebakje met een heerlijke toef slagroom. Een verhaal waarbij je jezelf helemaal kan verliezen in de Engelse sfeer, de karakters die stuk voor stuk een verhaal te vertellen hebben, geheimzinnigheid en mystiek. Een leeservaring die je niet wilt missen. Weer een parel van Lucinda Riley, een gebakje waarvan je smult van de eerste tot laatste hap, je likt je vingers erbij af.

Lucinda Riley Met Boeken Auteurs Foto
Header ik lees thuis

#Ikleesthuis

Veel mensen zitten op dit moment binnen, maar wat moet je met al deze tijd? Om de Nederlanders een hart onder de riem te steken, is het CPNB de campagne #ikleesthuis gestart. Zij willen proberen om (potentiële) lezers aan een mooie leeservaring met een boek te helpen. Boeken zorgen namelijk voor verrijking en verdieping, verhalen bieden ontspanning en ontsnapping. Vooral nu andere sociale en culturele activiteiten daar niet meer voor kunnen zorgen. En wij dragen graag ons steentje bij.

© Foto CPNB #ikleesthuis