Header 6
Header 6

De vrouw die haar stoute schoenen zocht van Cecelia Ahern is een krachtig boek vol grappige en herkenbare verhalen over vrouwen

05-05-2020

Cecelia Ahern stond al bekend om haar verfilmde boeken P.S. ik hou van je en Love, Rosie. Sinds kort heeft ze weer een nieuw boek uitgebracht waar je op z'n tijd lekker van kan genieten. De vrouw die haar stoute schoenen zocht is een verhalenbundel vol humoristische en letterlijk genomen verhalen die vrouwen een hart onder de riem kunnen steken.

Letterlijk genomen

Het boek bevat dertig verschillende, korte verhalen met vrouwen in de hoofdrol. De hoofdpersonages hebben geen namen en worden alleen maar ‘vrouw’ genoemd. Alle verhalen gaan over herkenbare situaties of problemen waar mensen, met nadruk op vrouwen, mee te maken hebben. Je merkt al vrij snel dat ze ironisch bedoeld zijn en dat alles heel erg letterlijk genomen wordt. Zo is er een vrouw die langzaam onzichtbaar wordt. Niemand in haar omgeving ziet haar meer, omdat ze zichzelf letterlijk wegcijfert uit de samenleving. Ahern vraagt zich in een van de andere verhalen af hoe het zou zijn als je in een zwart gat onder je voeten kon verdwijnen tijdens een beschamend moment. Hoe is het om jezelf letterlijk door schuldgevoel op te vreten? En wat doe je als de biologische klok van jouw partner in een ander ritme tikt?

Al dit soort uitspraken en situaties worden letterlijk genomen in de verhalen van Ahern. Op het eerste gezicht geeft het de lezer een beetje een absurdistisch gevoel. Soms lijken het bijna fantasieverhalen. Maar wanneer je eenmaal aan het einde van het verhaal komt, is er elke keer weer een boodschap achter te zoeken. En dat maakt de verhalen leuk en mooi om te lezen. Ze zijn vermakelijk, maar proberen aan de andere kant ook vrouwen - en iedereen die zich aangesproken voelt - een hart onder de riem te steken. De verhalen maken duidelijk dat je in deze situaties niet alleen bent. Je komt er alleen maar sterker uit en dat bewijzen de personages ook.

"Het is een vreselijke, lange, beladen stilte, en ze wil alleen maar de kamer uit rennen of door de grond zakken. En dan gebeurt het. Tussen haar en de tafel in de vergaderkamer opent zich een prachtig, uitnodigend zwart gat. Donker en veelbelovend, diep, verwelkomend."

Leest lekker vlot weg

Het boek leest makkelijk weg. Dit komt onder andere doordat het allemaal korte verhalen zijn. Elk verhaal is slechts een paar bladzijden lang. Verder schrijft Ahern heel vlot en met humor, dus je vliegt er met een vaart doorheen zonder dat je er erg in hebt. Het is totaal niet storend, want je blijft geïnteresseerd. Ieder verhaal is weer anders. Je bent elke keer benieuwd in wat voor situatie de volgende vrouw terecht zal komen. Het is een perfect boek dat zich ervoor leent om af en toe opgepakt te worden en na een aantal verhalen of één verhaal weer neergelegd te worden. Je kan er net zo lang over doen als je zelf wil. Je zal nooit de draad van het boek kwijtraken. En zelfs als je midden in een kort verhaal zou beginnen, zou het alsnog goed te volgen zijn. Het is een heerlijk boek om te lezen en zelfs als je geen doorgewinterde lezer bent of weinig tijd hebt, is dit een aanrader. Je hoeft slechts vijf minuten van je tijd te nemen en dan heb je al één verhaal uitgelezen. Perfect voor de korte ontspanningsmomenten tussen de bezigheden door.

De vrouw staat centraal

Het boek bespreekt veelal problemen en situaties waar iedereen zich in kan bevinden, maar het feministische en vrouwelijke aspect schemert erin door. Sterke vrouwen die hun angsten overwinnen of andere dingen onder ogen komen, staan in dit boek centraal. Ondanks dat alles in de verhalen heel erg uitvergroot is, herken je bepaalde situaties toch en leef je, je volledig in met het personage. De krachtige verhalen en bijbehorende boodschappen in het boek maken de titel waar: de vrouw die haar stoute schoenen zocht.

Ikleesthuis

#ikleesthuis

Veel mensen zitten op dit moment binnen, maar wat moet je met al deze tijd? Om de Nederlanders een hart onder de riem te steken, is het CPNB de campagne #ikleesthuis gestart. Zij willen proberen om (potentiële) lezers aan een mooie leeservaring met een boek te helpen. Boeken zorgen namelijk voor verrijking en verdieping, verhalen bieden ontspanning en ontsnapping. Vooral nu andere sociale en culturele activiteiten daar niet meer voor kunnen zorgen. En wij dragen graag ons steentje bij.

© Foto CPNB #ikleesthuis

Foto profiel CMS
Tessa Beijnon