Toekomst
Toekomst

Een stralende toekomst van Rebecca Makkai levert prachtige leesmomenten op

13-01-2020

Dat Rebecca Makkai met haar roman Een stralende toekomst internationaal doorbreekt hoeft niet te verbazen. Ze schreef een verhaal met memorabele personages dat ondanks de harde thematiek prachtige leesmomenten oplevert.

Menselijke dominostenen

De eerste verhaallijn gaat over het hiv-virus, waar men in de jaren ’80 op geen enkele manier een antwoord op had. Dat de ziekte voornamelijk homo’s trof, betekende bovendien dat er een groot taboe op het testen en behandelen van de patiënten lag. Yale ziet zijn vrienden één voor één wegvallen, als ‘menselijke dominostenen’. De beginscène toont meteen zijn vertwijfeling, maar ook de hechte samenhang van Yale’s vriendenkring. Ze komen samen om hun vriend Nico, die overleden is aan aids, te herdenken. Vanuit die bijeenkomst krijgt de lezer een zicht op hun leven in Chicago.

De tweede verhaallijn speelt zich af in 2015. De lezer kent Fiona uit Yale’s verhaal. Zij is het zusje van Nico en een goede vriendin van Yale. In 2015 is ze een gescheiden vrouw die wanhopig op zoek is naar haar volwassen dochter die elk contact met haar ouders verbroken heeft. Haar zoektocht brengt haar naar Parijs, waar ze logeert bij de beroemde fotograaf Richard – die ook in het verhaal van Yale een rol speelt.

Wat hebben Chicago en Parijs gemeen?

Wanneer een roman opgebouwd is uit verschillende tijdslijnen gebeurt het wel eens dat één daarvan beter uitgewerkt is, of dat je één ervan fijner lezen vindt. Makkai houdt beide plotlijnen magnifiek in balans, zowel qua stijl als qua inhoud. Beiden zijn ze geloofwaardig en intrigerend. Net daarom is het bijna onmogelijk om het boek aan de kant te leggen. Ik wou echt weten hoe het verder ging met Yale en of Fiona haar dochter zou terug vinden. Maar bovenal was ik enorm nieuwsgierig naar de manier waarop de twee tijdslijnen zouden samenkomen – wat trouwens op een prachtige manier gebeurt.

Personages die je niet meer vergeet

De roman zit vol fantastische personages, waarvan sommigen zelf een volledige roman verdienen. Nora, Fiona’s grootmoeder, is zo’n figuur. Met Nora introduceert Makkai de wervelende kunstwereld van het Parijs voor WOI. Nora’s avontuurtjes met kunstenaars leverde haar een verzameling schilderijen op die wel eens een fortuin zouden kunnen waard zijn. Lukt het haar om de collectie onder te brengen in het museum waar Yale werkt, of slaagt Fiona’s familie er toch in om hun erfenis veilig te stellen?

Dit soort extra verhaallijnen zorgt niet alleen voor afwisseling, maar ook voor diepgang van de personages en het tijdsbeeld. Vriendschap en loyaliteit lopen als een rode draad doorheen elke plotlijn, maar Makkai romantiseert het leven niet. Zowel het verraad tussen mensen als de gevolgen van het hiv-virus worden rauw beschreven. Tegelijk zorgt een hoopvolle atmosfeer ervoor dat het verhaal nooit meedogenloos hard wordt, al is het verdriet van diegenen die achterblijven dat wel.

Een sterke roman die je gelezen moet hebben

Rebecca Makkai schreef een roman die je met een zwaar hart, maar ook met meer begrip en empathie voor anderen achterlaat. Een stralende toekomst zou alleen daarom al door zoveel mogelijk mensen gelezen moet worden.