Begin rest leven
Begin rest leven

Het begin van de rest van je leven van Cathy Kelly is voorspelbaar maar moeilijk weg te leggen

27-09-2019

Het begin van de rest van je leven is het negentiende boek van Cathy Kelly. De - voorheen - journaliste heeft het boek met een optimistische insteek afgeleverd. Hoe zwaar iets ook kan zijn, je komt er sterker uit en uiteindelijk komt het allemaal goed. De Ierse schrijfster heeft een nogal clichématig boek op de markt gebracht, wat op de een of andere manier tóch moeilijk is om weg te leggen.

Verjaardagen en verrassingen

In het boek maak je kennis met Sam, Claire en Ginger. Sam is net veertig geworden als haar vliezen breken: haar eerste kindje komt eraan. Een welkome gast na jaren zwanger proberen te worden. Maar met het kindje komen ook de zorgen. Ze heeft dit nog nooit gedaan, kan ze wel een moeder zijn? Hoe voorkomt ze dat ze net zo afstandelijk als haar eigen moeder wordt? Ginger wordt op dezelfde dag dertig en heeft nog nooit een relatie gehad. Op de bruiloft van haar beste vriendin ziet het er naar uit dat ze eindelijk haar maagdelijkheid gaat verliezen. Maar terwijl ze zich op de wc probeert te bevrijden uit een corrigerende panty, hoort ze iets wat haar hele leven in een ander perspectief zet. Dat ze ook op haar werk nog eens keihard geconfronteerd wordt met haar maatje meer, maakt alles nog moeilijker. Carrie is gelukkig getrouwd met een rijke man en drentelt diezelfde dag rond op het feest voor haar vijftigste verjaardag. Wanneer de politie voor de deur staat en ze teruggeworpen wordt op - nou ja, niks - moet ze samen met haar tegendraadse puberdochter het leven zonder geld opnieuw uitvinden.

Veel clichés

Het boek bestaat voornamelijk uit voorspelbare situaties. Zoveel clichés hoeven geen probleem te zijn en kan een heerlijk - denk aan niks en lees gewoon een boek - moment opleveren, maar het is vooral het platte, inspiratieloze taalgebruik dat dat gevoel tegenhoudt. Voor een schrijfster die al achttien boeken op haar naam heeft staan en journalist is, had ik - vooral taalkundig - een iets creatiever woordgebruik verwacht.

Herkenbaar

Tegelijkertijd is het boek toch moeilijk weg te leggen. Omdat er drie dames van verschillende leeftijden in beschreven worden, zit er voor alle vrouwen tussen de 27 en 52 jaar wel een herkenningspunt in. Misschien is dat ook wel wat Kelly over wilde brengen. Het leven is soms nou eenmaal een beetje cliché. Maar wanneer je je daar overheen zet en de personages in je hart sluit, wil je niks anders doen dan door blijven lezen.