Header het begint met een nacht
Header het begint met een nacht

Het begint met een nacht van Kelly Moran: "Niet verrassend, wel heel verslavend"

22-06-2020

Kelly Moran neemt ons met Het begint met een nacht voor de derde keer mee naar de dierenkliniek van de broers O’Grady. Waar we in de vorige delen, Het begint met een blik en Het begint met een kus, kennismaakten met Flynn en Cade, kruipen we dit keer in het liefdesleven van Drake. Qua verhaallijn is dit boek een beetje een herhaling van boek nummer twee. Maar dat maakt ‘m niet minder fijn!

De rouwende dierenarts en zijn vurige collega

Drake O’Grady verloor vier jaar geleden zijn vrouw, de liefde van zijn leven. Inmiddels merkt hij dat hij klaar is om verder te gaan met zijn leven. Vooral dankzij zijn eigenzinnige, vurige vriendin en collega Zoe. Zij wekt gevoelens bij hem op die hij al jaren niet meer heeft gehad. Zoe heeft op haar beurt heeft wel wat anders aan haar hoofd. Haar moeder is gediagnosticeerd met een soort dementie die al op jonge leeftijd begint. Haar verzorgen laat weinig ruimte over voor andere dingen in het leven van Zoe. Dat ze al vanaf de middelbare school op Drake verliefd is, is voor haar geen reden om actie te ondernemen. Maar de jarenlange vriendschap zorgt ervoor dat ze langzaamaan beseffen hoeveel ze op de ander hebben geleund tijdens de moeilijke tijden. Geeft dat genoeg vertrouwen om de afstand tussen vrienden en geliefden te overbruggen..?

Weinig verrassend in de grote lijnen

Ik was van tevoren bang dat deel drie een herhaling van deel twee zou worden. In beide boeken gaat het om twee vrienden die erachter komen dat ze smoorverliefd zijn op elkaar, maar twijfelen of ze de grens tussen vrienden en geliefden kunnen overschrijden. Natuurlijk zijn er wel wat verschillen, want je hebt met twee hele andere hoofdpersonages te maken ten opzichte van het vorige boek. Maar in grote lijnen loopt het verhaal hetzelfde, en ook de uitkomst is allang geen verrassing meer.

Onmogelijk weg te leggen

Is Het begint met een nacht dus verrassend? Nee. Maar doet dat er echt toe? Nee. Want dit soort boeken lees je niet voor de intellectuele uitdaging of plotwendingen. Deze boeken lees je om je gedachten te verzetten, je mee te laten slepen in de levens van andere mensen en vooral gewoon om te genieten. En daarin slaagt Moran weer met vlag en wimpel. Dit boek is net als de voorgangers onmogelijk om weg te leggen, mede omdat de chemie tussen de hoofdpersonen van de pagina’s af knettert.

De moeite waard

Het begint met een nacht is in grote lijnen vooral meer van hetzelfde ten opzichte van deel twee. Maar dat je met twee hele andere hoofdpersonages te maken hebt, en het boek net zo verslavend is als de voorgangers maakt het zonder twijfel toch de moeite waard. Dus voor de liefhebbers van feelgoodromans en voor iedereen die even de gedachten wil verzetten: begin vooral aan de boeken van Moran. Maar pas op, want als je eenmaal begint, wil je niet meer anders...

Header het begint met een kus