Lucinda riley header
Lucinda riley header

Het Italiaanse meisje is de beste standalone van Riley tot nu toe

30-7-2019

De van oorsprong Ierse schrijfster, Lucinda Riley, schreef het boek Het Italiaanse meisje jaren geleden al, toen heette het nog Aria. Lucinda Riley heeft het verhaal nogmaals opgepakt en werd weer helemaal gepakt door het verhaal; ze heeft het verhaal herzien en bewerkt. Wat geresulteerd heeft in een nieuw boek van de bestsellerkoningin Het Italiaanse meisje. Bijna 500 bladzijdes genieten van de beeldende schrijfstijl van Lucinda Riley, daar word je toch op voorhand al blij van.

Rosanne Menici wordt op jonge leeftijd ontdekt, zonder dat haar ouders het weten neemt zij jarenlang zanglessen en ontpopt zij zich tot een grote operaster. Wanneer zij Napels verlaat voor het roemrijke Milaan, om daar te gaan spelen in grote opera stukken, betreed zij de echte wereld. Zij spreidt haar vleugels uit en maakt kennis met de liefde, maar is de liefde wel zo betrouwbaar? Kan Rosanne zich niet beter op haar carrière storten? Zal de belofte die ze zichzelf heeft gedaan op elfjarige leeftijd, om te trouwen met de man die haar ontdekt heeft, Rosanne het geluk geven waar ze zo op gewacht heeft?

Beeldende familiegeschiedenis

Iedereen zal het met me eens zijn dat wanneer je een boek hebt opgepakt van Lucinda Riley je alle boeken van haar lezen wilt, alles wat zij schrijft vliegt over de toonbank en wordt verslonden door fans van de romantische verhalen. Het Italiaanse meisje is vanaf het begin af aan boeiend, wees dus alvast gewaarschuwd want eenmaal begonnen in deze standalone van Riley betekend dat je hem uit wilt lezen. Na de bijna 500 bladzijdes zal je nog teleurgesteld zijn dat het boek uit is. Het verhaal van de jonge Rosanne Menici en haar familie is zo aanlokkelijk geschreven, het ademt aan de ene kant een serene sfeer uit, maar toch ligt er iets dreigends op de loer, je blijft nieuwsgierig en het leest als een trein. Ditmaal heeft Riley niet haar inmiddels zo bekende handelsmerk verwerkt in een boek, ga je in de Zeven Zussen terug naar de voorouders van de personages, in Het Italiaanse meisje ben je getuige van een familiegeschiedenis. De geschiedenis van de familie Menici wordt op een beeldende manier aan de lezer tentoongesteld, je geniet van de ambiance en de karakters zijn sterk en tastbaar neergezet.

Riley boeit zelfs thrillerliefhebbers

Dit meeslepende verhaal weet de lezer in te pakken, je geniet van het onverwachte en je smacht naar het ongrijpbare. Deze Standalone is wat mij betreft tot nu toe de beste op zich staande roman van Riley, vergeleken met De Olijfboom en De Lavendeltuin bezit dit verhaal meer kracht er ligt meer onderliggende dreiging in, hierdoor heeft Riley mij meer in haar greep. De romantiek overwint het, maar de familieperikelen en de geheimen weten mij te ontroeren. Zelfs voor een echte thrillerfan, is dit heerlijke afwisseling, Riley bezit over een unieke schrijfstijl waardoor zelfs thrillerliefhebbers geboeid blijven, Lucinda Riley weet iedereen te betoveren.