Header denk morgen min
Header denk morgen min

Denk morgen op het slagveld aan mij: wat zou jij doen als een onbekende plotseling overlijdt?

08-02-2021
3 min

Na het daverende succes van zijn triologie Jouw gezicht morgen, komt Javier Marías met een nieuwe, spannende roman: Denk morgen op het slagveld aan mij. Een verhaal over dood, schuld maar bovenal vragen. In dit boek neemt Marías je mee in de gedachte van een onschuldige man en laat ons zien hoe de dood onze omgeving beïnvloed.

In Denk morgen op het slagveld aan mij van Javier Marías heeft de hoofdpersoon, Victor, een etentje bij Marta. Nog voordat ze goed en wel elkaar hebben uitgekleed in de slaapkamer van Marta, wordt zij onwel en komt ze te overlijden. Victor vraagt zich af wat hij moet doen met de dode vrouw en haar kind dat ligt te slapen. Hoe moet hij haar echtgenoot op de hoogte brengen? Hoe zal de familie reageren? Wat moet hij verder nog doen? Op een gegeven moment weet hij onder valse voorwendselen contact te krijgen met haar familie en dan blijkt dat Marta’s man hem zoekt, maar of dat een goed teken is, is nog maar de vraag. Het is een verhaal met een paar verrassende wendingen en een nog verassender eind.

Geen boek voor tussendoor

Denk morgen op het slagveld aan mij is geen boek dat je even tussendoor leest. Je moet er goed je aandacht bij houden, want als je even niet oplet, dan ben je de draad kwijt. Het is al een boek waarbij je snel met je gedachten afgedwaald raakt door de afdwalende gedachtes van de hoofdpersoon en stukken die soms erg langdradig zijn. Desondanks wil je ook niet stoppen met lezen, vooral niet tegen het eind, omdat je wilt weten hoe het verhaal zal aflopen en wat de reactie van Marta’s man is. Javier Marías heeft zich heel erg goed weten in te leven in de hoofdpersoon. De auteur laat via Victor zien hoe mensen kunnen denken en handelen in zulke situaties, ook al zullen velen roepen dat ze zelf anders gehandeld zouden hebben. Op momenten dat je het gevoel hebt dat je denkt hoe het verhaal ongeveer zal gaan eindigen, blijkt het toch weer anders te gaan waardoor het einde deels als een verrassing komt. Ondanks dat het een fictief verhaal is, geloof je tijdens het lezen dat het zo echt is gegaan.

'Weliswaar wordt aan niemand gevraagd of hij geboren wil worden, en toch laat men mensen geboren worden.'

Gaat in je zitten

Denk morgen op het slagveld aan mij van Javier Marías is een verhaal dat je aan het denken zet zoals: wat jij zou doen als jij in zo'n soort situatie komt als Victor? Het is een verhaal dat ondanks de lange zinnen en soms langdradige stukken, evengoed in je gaat zitten en je bezig houdt als je niet in het boek aan het lezen bent. Het is een verhaal waarvan je hoopt dat je nooit zelf in zo'n situatie zal komen. De auteur laat met zijn verhaal de sterfelijkheid van de mens zien.

Geen mens staat er ooit bij stil dat iemand dood kan gaan op het meest ongelegen moment, hoewel het aan de lopende band gebeurt en we geloven niet dat iemand plotsklaps in onze nabijheid zal sterven.