Header recensie een ander leven
Header recensie een ander leven

Julien Sandrel schreef met zijn boek Een ander leven een verhaal met een boodschap

22-07-2020

De achterflap van het boek Een ander leven, wekt meteen mijn interesse. Een dubbelganger, ze zeggen dat iedereen er eentje heeft, zal het dan toch waar zijn? De dertigjarige Franse auteur, Julien Sandrel maakt mij nieuwsgierig. Zal hij met deze roman net zulke hoge ogen gooien bij het lezend publiek als met zijn debuut De droomlijst?

In het boek wordt Romane op een dag door een familievriendin aangesproken met de vraag waarom ze in tranen een kliniek in Marseille uit kwam. Romane snapt haar vraag niet; ze is nog nooit in die Zuid-Franse stad geweest. De vrouw is echter stellig, en beweert zelfs dat Romane een flamboyante rode pruik droeg. Romane kan het verhaal niet van zich afzetten. Wie is die vrouw in Marseille? Romane besluit om het mysterie te onderzoeken, en op haar zoektocht naar de waarheid zal ze voor meer verrassingen komen te staan dan ze ooit had kunnen vermoeden.

Julien Sandrel weet met zijn vlotte schrijfstijl je meteen mee te nemen in het leven van Romane. Het boek leest als een trein en je interesse is gewekt voor het zeer interessante karakter. Een ander leven heeft een vlotte leesflow en maakt je nieuwsgierig. Wat voor geheimen zijn in het boek verborgen? Dat er iets aan zit te komen is mij vanaf het begin duidelijk.

De juiste woorden en een indrukwekkende toon

De prachtige zinsopbouw en de overtuigend gekozen woorden om de lezer een verhaal te vertellen, ontroeren mij op sommige momenten. Maar ik ben vooral onder de indruk van de schrijfstijl van Sandrel. Eerst was ik er van overtuigd was dat de gemakkelijke schrijfstijl wellicht eenvoudig was en niet veelzeggend, maar naarmate het verhaal zich voltrekt bemerkte ik de onderliggende boodschap en steeg mijn bewondering voor Julien Sandrel. Hij vertelt met weinig woorden meer dan je eerst verwacht. Op een gegeven moment zal het kwartje vallen en blijkt dat het verhaal je iets te vertellen heeft, nu moet jij het als lezer nog willen horen natuurlijk.

Ontroerende verhaallijn

Sandrel heeft met Een ander leven mij weten te verrassen, laten genieten en laten nadenken. De onderliggende boodschap in de ontroerende verhaallijn wist mij enigszins van mijn stuk te brengen. Iets wat ik vooraf en zelfs in het begin niet had kunnen verwachten. Ben je fan van indrukwekkende verhalen en durf jij na te denken over de boodschap die de auteur je tussen de regels door wil overbrengen? Dan is dit boek zeker een aanrader. Ik sluit vol ontroering deze prachtige roman en ben nog even stil met mijn gedachten.