Header met madeliefjes
Header met madeliefjes

Lentekriebels van Nora Roberts zorgt voor, nou ja, lentekriebels

08-04-2020

Nora Roberts heeft al meer dan 225 boeken op haar naam staan. Haar verkoopcijfers liegen er ook niet om: al 500 miljoen keer ging er een boek van haar over een al dan niet digitale toonbank. In het boek Lentekriebels zijn twee van haar verhalen gebundeld, namelijk Een dubbele rol en Spel van uitersten. Het zijn twee verhalen waarin de liefde centraal staat. Maar het is in beide gevallen niet bepaald de makkelijkste versie van liefde.

Positieve actrice ontmoet duistere scriptschrijver

Het eerste verhaal Een dubbele rol, gaat over Ariel Kirkwood. Zij is een dromerige, altijd positieve vrouw en hét gezicht van een dagelijkse soap. Een fijne baan, maar ze is klaar voor de volgende stap. Ze doet auditie voor een speelfilm. Al snel ontdekt ze de wederzijdse aantrekking tussen haar en de mysterieuze, duistere schrijver van het script, genaamd Booth DeWitt. Hoewel hun liefde snel opbloeit, houdt Ariel een belangrijk deel van haar leven voor Booth achter. Iets wat onvermijdelijk uitkomt, want als bekende actrice blijft niks lang geheim. Het is maar de vraag of Booth haar essentiële geheim ook kan vergeven.

Temperamentvolle regisseuse vs. nonchalante sporter

Brooke Gordon is een succesvolle en nogal temperamentvolle regisseur van reclamespotjes in het verhaal Spel van uitersten. Brooke moet samenwerken met een sporter die geen greintje acteertalent in zijn lichaam heeft en dat wekt bij haar alleen maar weerstand op. De samenwerking met desbetreffende sporter Parks Jones is het perfecte voorbeeld dat haat en liefde dicht bij elkaar liggen. Al snel brandt het vuur van de liefde, maar hoe ver laten ze zich daarin meeslepen?

Verstand op nul en gaan

Nora Roberts is een ster in het schrijven van verhalen waarbij je vooral niet teveel hoef na te denken. Verstand op nul en lekker wegkruipen met haar boek is het perfecte scenario. In Lentekriebels krijg je zelfs twee verhalen voor je kiezen waarmee dat uitstekend kan. Het nadeel van twee verhalen die gebundeld worden, is dat ze automatisch toch een beetje vergeleken worden met elkaar. En dan valt ineens op dat er best wel wat overeenkomsten zitten in de verhalen.

Aan personages vol zelfvertrouwen geen gebrek

Beide verhalen in Lentekriebels hebben een sterke, zelfverzekerde en onafhankelijke vrouw in de hoofdrol. Beide dames hebben drempels om te overwinnen voor ze zich aan een, uiteraard heel knappe en in het begin mysterieuze, man durven te binden. Is dat een nadeel en overheerst het? Nee, dat gelukkig weer niet. De belangrijkste overeenkomst tussen de twee verhalen is dat ze allebei heerlijk weglezen en perfect zijn om je gedachten even te verzetten. Lentekriebels brengt twee fijne verhalen bij elkaar en vormt daarmee een boek dat je in één ruk kan uitlezen. De verhalen hebben wel veel raakvlakken, maar dat schuurt gelukkig nergens. Het is een perfect boek om je even in te verstoppen als je nergens meer aan wil denken, behalve aan de wereld die Roberts voor je schetst. En door alle liefdesperikelen krijg je er ook echt een beetje lentekriebels van!