Header recensie little women
Header recensie little women

Little women van Louisa May Alcott is een klassieker die je gelezen móét hebben

23-01-2020

In 1868 schreef Louisa May Alcott de verhalen over de zusjes March. In 1876 verscheen de eerste Nederlandse vertaling en nu, honderdvijftig jaar later zijn de verhalen nog steeds bekend. Dit jaar verscheen Little women in een nieuw Nederlands jasje: Onder moeders vleugels. Nu ook een verfilming van dit verhaal is verschenen, kunnen we er niet meer onderuit: dit is een echte klassieker.

Meg, Jo, Beth en Amy leiden samen met hun moeder en huishoudster Hannah een zo normaal mogelijk bestaan tijdens de Amerikaanse burgeroorlog. Hun vader is predikant in het leger en is ver van huis. Ondanks de onrust in hun omgeving beleven ze genoeg avonturen.

Een nieuwe voor op de lijst

Elke boekenwurm heeft wel een lijstje met klassiekers die je eigenlijk wel een keer gelezen moet hebben. Daar mag je vanaf nu ook deze titel bij zetten. De cover is al een cadeautje an sich. Met Little House on the Prairie sferen stap je dit verhaal binnen. Aan het woordgebruik en de zinsopbouw van het Engelstalige boek is wel te merken dat het een wat ouder verhaal is. Maar wees gerust, dat is zeker geen belemmering voor het plezier dat je uit het boek haalt. Alle kleine bezigheden van de meiden volg je als lezer, waardoor er geen enorme vaart in het boek zit. De hoofdstukken zelf lopen ook niet vloeiend in elkaar over; verschillende situaties worden in verschillende hoofdstukken beschreven. Dat maakt dat sommige hoofdstukken ook als korte verhalen waargenomen kunnen worden. Het verhaal zelf is ontstaan als boek voor meisjes, en zou dus geen kinderboek zijn zonder een moraal van het verhaal. Je leert hoogmoedig te zijn, niet veeleisend te zijn en goed voor anderen te zijn.

Terug in de tijd

Alle details in dit boek worden uitvoerig beschreven. Dat geeft je als lezer de mogelijkheid alle zusjes en hun persoonlijkheden te leren kennen. De eenvoud van het leven doet je als lezer ook afvragen hoe jij je toen der tijd door het leven had geworsteld. Door de realistische beschrijvingen van omgevingsbeelden doet het verhaal echt aan alsof je terug in de tijd bent gegaan. Maar wees gewaarschuwd, voor iedereen die op zoek is naar een wilde romantiek uit die tijdsgeest: die vind je niet hier. Dit is een onschuldig verhaal over vier zusjes die samen de valkuilen en schatten van het leven ontdekken. Of het ouderwetse taalgebruik, het belerende aspect en de tijdsperiode de jeugd anno 2020 aanspreekt, is discutabel. De wereld van de zusjes March ligt ver van de wereld waarin de jeugd zich nu bevindt. Maar zeker de moeite waard!

Pics Art 09 05 02 58 44
Esmee Hendriks