Header zevende zus recensie
Header zevende zus recensie

De zevende zus van Lucinda Riley : de verrassingen blijven zich opstapelen

31-05-2021
3 min

Als er een boek is dat geen introductie nodig heeft, is het wel De zevende zus. Al sinds Lucinda Riley het eerste deel van de Zeven zussen-serie uitbracht, wordt reikhalzend uitgekeken naar de ontknoping. Met elk deel kregen we meer puzzelstukjes in handen, maar het raadsel van de zevende zus én van Pa Salt bleef onopgelost. Wereldwijd werd er gewacht op het verlossende deel, maar brengt dat de antwoorden die we zoeken?

Een jaar na de dood van Pa Salt krijgen de zes zussen eindelijk een aanwijzing over wie de ontbrekende zus zou kunnen zijn. Omdat ze haar dolgraag bij de herdenking van hun vader willen hebben, starten ze een ambitieuze zoektocht. Het antwoord lijkt in eerste instantie in Nieuw-Zeeland te liggen, waar ze de tweeëntwintigjarige Mary-Kate ontmoeten. Zij is geadopteerd en weet niet wie haar biologische ouders zijn. Maar het bewijs dat zij echt de langverwachte zus is, is in het bezit van haar moeder Mary die net vertrokken is op wereldreis. Elke zus wordt ingeschakeld om Mary op te sporen, maar die lijkt telkens te kunnen ontsnappen.

De spanning loopt op

Het begin van de roman is erg mysterieus en roept vele vragen op. Waarom verdwijnt Georg, hun advocaat, net op het moment dat ze zijn informatie nodig hebben? Wie is de adoptiemoeder van Mary-Kate? Waar is Mary voor op de vlucht? Iedereen lijkt wel iets te verbergen te hebben en de zussen hebben elkaar hard nodig om de raadsels op te lossen. Het is niet erg als je je niet meer alles over elke zus kan herinneren. Riley geeft op een natuurlijke manier de nodige informatie. Hierdoor is het een prettig weerzien met elk van hen en kan je je gemakkelijk laten meeslepen in hun onweerstaanbare mysteries.

Grondige research

Riley’s schrijfstijl is opnieuw erg vlot, waardoor je door de pagina’s vliegt en amper beseft dat de eerste honderd pagina’s zich enkel in het heden afspelen. Maar dan volgt Riley haar succesformule en neemt ze de lezer mee naar het verleden. Mary heeft een dagboek in handen van Nuala, een jonge vrouw die in 1920 in Ierland woonde. Aan de hand van herkenbare personages, spannende gebeurtenissen en sprookjesachtige omgevingen wordt de Ierse onafhankelijkheidsstrijd uit de doeken gedaan.

Riley zat tijdens de lockdown in West Cork, Ierland en had dus veel tijd om er research te doen. Dat blijkt ook uit de vele details en de manier waarop burgeroorlog doorheen de volledige roman geweven wordt. Om de strijd tussen de IRA en de Engelsen weer te geven, springt ze heen en weer tussen verschillende tijden en personages, waardoor het verhaal complexer is dan we van Riley gewoon zijn. Die omslachtigheid vertraagt het verhaal, maar de nieuwsgierigheid blijft groot. Wat heeft Ierland te maken met de ontbrekende zus?

De ultieme verrassing

Lucinda Riley bewijst keer op keer dat ze haar lezers kan boeien. Zowel de zeven zussen-reeks als de op zichzelf staande romans bevatten geloofwaardige personages en interessante plotwendingen. Met De zevende zus lijkt een groot hoofdstuk afgesloten te worden, maar Riley heeft voor de fans een even fantastische als enerverende verrassing in petto. Lees het boek, en je komt er meer over te weten.