Header mathildas geheim corina bomann
Header mathildas geheim corina bomann

Mathilda’s geheim van Corina Bomann: het tweede deel van de trilogie voert je moeiteloos weg

15-04-2021
3 min

Mathilda’s geheim is het tweede deel van de trilogie over de vrouwen van de Leeuwenhof, geschreven door Corina Bomann. De Leeuwenhof is een landgoed op het Zweedse platteland waar de adel al generaties lang de schijn van perfectie probeert op te houden. Misstappen worden onder de mat geveegd en geheimen worden angstvallig bewaard. Maar de waarheid kan je niet altijd tegenhouden…

In Agneta’s erfenis, het meeslepende eerste deel van de trilogie, leerde de lezer Agneta Lejongård kennen als een sterke, loyale vrouw. Het is onmogelijk om haar niet in je hart te sluiten en veel lezers zullen dan ook blij zijn dat Agneta ook in het tweede deel een grote rol speelt. Ze maakt haar opwachting als voogd van de 16-jarige Mathilda. Mathilda is opgegroeid in Stockholm en heeft tot de dood van haar ouders een normale jeugd. Dat ze plots afhankelijk is van de wensen van een onbekende voogd, gooit haar levensplannen volledig in de war.

Vanaf het begin wordt Mathilda neergezet als een passioneel meisje dat zich niet zomaar uit het lood laat slaan. Met frisse tegenzin volgt ze Agneta naar de Leeuwenhof en komt er terecht in een wereld die ze totaal niet kent. Ze leert al gauw dat mensen van adel ook verplichtingen hebben en niet altijd hun dromen kunnen nastreven. Desondanks is er nog steeds een grote kloof tussen de familie Lejongård en de ‘gewone’ mensen en dat maakt Mathilda opstandig en licht ontvlambaar.

Spannende geheimen en bijzondere onthullingen

Corina Bomann bouwt het verhaal op een verslavende manier op. Voor Mathilda verandert er veel in korte tijd en de lezer springt met haar van gebeurtenis naar gebeurtenis. Door Mathilda’s karakter is deze roman sentimenteler dan de vorige en kan je af en toe genoeg krijgen van haar tranen. Het is dan ook even wennen wanneer de verhaallijn naar het einde toe vertraagt. De geheimen zijn onthuld en er komen minder verrassingen aan bod. In dat gedeelte krijgt Mathilda meer diepte en is ze niet meer het boze meisje dat vlucht wanneer ze haar emoties niet de baas kan. De relatie tussen Mathilda en Agneta wordt mooi uitgewerkt. Bovendien wordt in het laatste deel ook meer aandacht geschonken aan de gevolgen die de Tweede Wereldoorlog voor de Zweedse bevolking heeft gehad.

Meeslepend geheel

De verhaallijn van Agneta’s erfenis zit op een subtiele manier verweven in deze roman. Het geeft je als lezer een voorsprong op Mathilda, omdat je meer over haar verleden weet dan zijzelf. Of ze het grote geheim zal ontdekken en hoe ze daarop zal reageren, zorgt voor verschillende spannende momenten. Dat het boek desondanks ook als een op zichzelf staande roman gelezen kan worden, is een knappe prestatie. Er wordt genoeg herhaald om nieuwe lezers mee op sleeptouw te nemen, maar ook weer niet zoveel dat het andere lezers zou gaan vervelen. De boeiende historische verhaallijn en Corina Bomann’s verslavende schrijfstijl maken van Mathilda’s geheim het ideale boek om in te duiken en de echte wereld eventjes volledig achter je te laten.