Header 2 Montefiore
Header 2 Montefiore

Naar de overkant zorgt voor een brok in mijn keel en een warm gevoel in mijn hart, wat een prachtige kennismaking met Santa Montefiore

18-06-2020

De Britse auteur, Santa Montefiore, heeft al vele bestseller op haar naam staan, haar boeken vliegen als zoete broodjes over de toonbank. Elk jaar kun je wel één of zelfs twee boeken van haar hand verwachten. Bij vele romanliefhebbers staat ze hoog in het favoriete lijstje. Tot mijn grote schaamte moet ik bekennen dat Naar de overkant mijn eerste kennismaking is met deze auteur.

Vergeetachtigheid?

De 66-jarige Marigold, merkt dat haar geheugen haar in de steek begint te laten, wat is er met haar aan de hand? De simpelste dingen kan zij niet meer onthouden, haar notitieboekje is haar houvast. Heeft Marigold haar leven nog wel in de hand? Kan zij alle ballen hooghouden, met haar moeder in huis, haar dochters met hun eigen perikelen, haar winkel en haar man? Of is er meer aan de hand dan een beetje vergeetachtigheid?

“Het lukte haar steeds beter om in het moment te leven. En dit moment wilde ze koesteren. Zo lang als ze kon.”

Midsummer Murders setting, zonder murders

Naar de overkant is voor mij een eerste kennismaking met een groot auteur die bij velen al bekend is. Eenmaal gestart, kan ik het enthousiasme van de fans van Santa Montefiore helemaal begrijpen, wat een empathische en mooi omschreven schrijfstijl heeft deze vrouw. Ze neemt je mee in een setting die voor mij veel weg heeft van de Midsummer Murders, zonder de murders dan. Het ademt de Engelse sfeer en voelt heerlijk, vertrouwd en gemoedelijk. De sfeer wordt heel beeldend neergezet wat het verhaal een hele fijne flow geeft. Je raakt al snel één met de karakters uit het dorpje op het Engelse platteland, hun reilen en zeilen is herkenbaar en Montefiore weet de lezer te prikkelen met het dorpsegevoel.

Aangrijpend en ontroerend

Het verhaal is aangrijpend en zal menig lezer ontroeren. Het onderwerp, aftakeling van het geheugen, is op zo'n manier beschreven dat je het verloop van de aftakeling tussen de regels door voelt. De angst, de onmacht, de liefde die zich afspeelt in de kleine gemeenschap is aandoenlijk, respectvol en vol emotie verwoord. Naarmate het ziekteproces vordert zullen ook de emoties hoger oplopen. Montefiore weet de juiste snaar te raken en zij weet ook de onmacht bij Marigold en haar familie tastbaar neer te zetten. Zeker als je dit proces van dichtbij hebt meegemaakt zal je een gevoel van herkenning en waardering voelen. Mijn complimenten naar de auteur dat zij dit met respect en vooral zo naar waarheid heeft weten te beschrijven.

Een plekje in mijn hart veroverd

Voor mij was dit mijn eerste kennismaking met Santa Montefiore en wat heb ik ervan genoten. Het onderwerp heeft voor mij persoonlijk een extra lading, maar met het respect en de herkenbaarheid waarop Montefiore je als lezer meeneemt, heeft deze auteur een plekje in mijn hart veroverd.