Header onder de spaanse zon anna thomas
Header onder de spaanse zon anna thomas

Anna Thomas trakteert ons met Onder de Spaanse zon op een nieuwe feelgoodserie voor de heerlijke zomerdagen

Door: Reina Zenden
07-07-2021

Onder de Spaanse zon van Anna Thomas is het eerste deel van Nueva Vida, een heerlijke, nieuwe feelgoodserie. In het eerste deel ontmoeten we Linda, Ellen en Judith. Drie vriendinnen die alles achter zich laten en opnieuw beginnen in Spanje. Tijd voor een portie drama!

Linda, Ellen en Judith zijn ondertussen veertigers en zien elkaar na jaren weer terug. Dit keer zitten ze alle drie vast in hun huwelijk. Wanneer alle stellen 25 jaar getrouwd zijn en de man van Linda voorstelt om dit samen te vieren, stemmen de vrouwen met tegenzin in. Deze avond verandert in het grootste avontuur van hun leven. Linda, Ellen en Judith pakken alles in en vertrekken naar Spanje. Daar komen ze terecht in Nueva Vida, een klein dorp vol grote kansen, met de hoop om opnieuw te beginnen.

Diversiteit en afwisseling

Dit boek komt zeker op mijn lijstje met beste openingen, want je hebt de eerste pagina nog niet uitgelezen en er ontstaat een spannende scène. Dat je meteen in het verhaal wordt meegezogen en je jezelf afvraagt: wat is hier gebeurd? Na deze spannende opening leren we de drie vriendinnen steeds beter kennen. Alle drie hebben ze hun eigen onzekerheden en frustraties in relaties. Het boek wordt vanuit verschillende personen en perspectieven geschreven en dat zorgt voor een leuke diversiteit en voldoende afwisseling. Daarnaast laat het zien dat een verhaal vaak vanuit een ervaring wordt geschreven, maar dat er ook andere kanten aan het verhaal zitten. Daardoor ook een wijze les, want de waarheid ligt altijd in het midden.

“Alsof er geen jaren vol korte en vooral nietszeggende berichtjes zijn verstreken die hen van ‘beste vriendinnen’ naar ‘vage kennissen’ hebben gedegradeerd. Ze weet niet of ze daar nou zo’n zin in heeft, of ze überhaupt de behoefte voelt om haar vijfentwintigjarig huwelijk te vieren.”

Nederlandse zon

Het boek zelf heeft natuurlijk de beste looks voor een heerlijk roman. De titel luidt: Onder de Spaanse zon, maar een groot deel van het verhaal speelt zich nog af in Nederland. Hopelijk zien we meer van Spanje in het tweede deel. Daarnaast lezen we in het eerste deel vooral de frustraties en irritaties van thuis, waardoor het eerder een voorproefje is van hun tijd in Spanje dan een roman in Spanje zelf. Anna Thomas heeft daarmee een mooie basis neergelegd voor deze feelgoodserie en belooft veel goeds voor de volgende boeken.

Korte hoofdstukken

Het boek leest erg vlot en heb je snel doorgelezen. Het heeft korte hoofdstukken wat een fijn overzicht geeft, omdat er meerdere verhaallijnen tegelijkertijd afspelen. Door het eerste deel heb ik veel zin in het tweede deel gekregen, omdat ik hoop de ontwikkeling van de drie vriendinnen meer te zien. Het einde van het boek geeft twee hoofdstukken van deel twee weg wat mijn interesse zeker gewekt heeft en veel goeds voor het volgende deel belooft!

Reina Author Photo
Reina Zenden