Header recensie door jouw ogen
Header recensie door jouw ogen

Door jouw ogen van Peter Høeg werpt ethische vragen op

06-08-2020

Door jouw ogen is een spannende roman van de Deense auteur Peter Høeg. Eerder schreef hij de romans Het effect van Susan en Smilla's gevoel voor sneeuw. Zijn romans zijn vaak een combinatie van spanning, wetenschapsfilosofie en magisch realisme.

Nadat zijn vriend Simon een zelfmoordpoging heeft gedaan, bezoekt Peter een kliniek in Arhus, in de hoop dat ze Simon daar kunnen helpen. De directrice van deze kliniek is Lisa, een oud-klasgenoot van Peter. Vanwege een auto-ongeluk is zij haar geheugen van voor haar zevende levensjaar kwijtgeraakt, waardoor ze Peter niet herkent. In de kliniek onderzoekt Lisa het contact tussen mensen en doet daarvoor revolutionair hersenonderzoek.

Personages

Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van Peter. De andere hoofdpersonages, Simon en Lisa, leer je daardoor minder goed kennen. Als kinderen hebben Peter, Simon en Lisa samen veel meegemaakt en een bijzondere vriendschap opgebouwd. Nu ze elkaar weer zien lijkt hun bijzondere band niet verdwenen te zijn. In het boek wordt regelmatig teruggeblikt op de gebeurtenissen uit het verleden, door de verhalen die Peter aan Lisa vertelt. Vriendschap en liefde zijn belangrijke thema’s die in dit verhaal terugkomen. Het huidige persoonlijk leven van de drie hoofdpersonages krijgt in deze roman minder aandacht, waardoor de personages wat op de vlakte blijven.

Technisch

De auteur wijdt enige uitleg aan de wetenschappelijke kant van het verhaal, waardoor - zeker aan het begin - weinig tempo in het boek zit. Het verhaal lijkt soms wat naar de achtergrond te verdwijnen door alle technische toelichtingen. In de tweede helft van het boek begint het beter te lopen. De auteur heeft een prettige schrijfstijl met aandacht voor details.

Bizarre wetenschap

Lisa houdt zich bezig met een revolutionaire vorm van hersenonderzoek. Het onderzoek dat in dit boek beschreven wordt, lijkt wat onrealistisch en science fiction-achtig. Zo gaat het in deze roman over in elkaars bewustzijn binnentreden. Dit blijft wat abstract en zal niet elke lezer evenveel aanspreken. Wel blijkt dat de auteur een levendige fantasie heeft en als lezer kun je je daarin laten meevoeren.

Door jouw ogen is een spannende roman van Peter Høeg. De verrijkende onderzoeken van Lisa werpen ethische vragen op. Hoe ver ga je met de wetenschap? En wat is de prijs? De auteur weet zo te prikkelen en je te laten nadenken over deze ethische vragen.