Header recensie de slaap die geen uren kent

Het debuut van Sebastiaan Chabot: De slaap die geen uren kent

13-08-2020

Met een mysterieuze flaptekst probeert auteur Sebastiaan Chabot te verleiden tot het lezen van zijn debuutroman: De slaap die geen uren kent, een fascinerende verhaal over vier generaties Kuschfeld.

Kurt Victor Karl Kuschfeld is de straatlichtbewaarder van het plaatsje Reichsburg in Duitsland. Kurt is moe en wil na een laatste grote opdracht uit het leven stappen. Vier generaties later maken we kennis met Victor. In het huis van Victor hangt het portret van zijn overgrootvader Kurt Victor Karl Kuschfeld. Victor is een beetje bang voor dit schilderij en samen met zijn schoolvrienden verbrandt hij het schilderij in de tuin. Niet wetende dat dit de familiegeschiedenis weer in beweging brengt.

Verschillende generaties

In deze roman passeren verschillende generaties van de familie Kuschfeld de revue. In totaal passeren vier mannen uit de familie, al spelen ze niet allemaal een even grote rol. Alle generaties streven ernaar iets te doen waardoor ze na hun dood herinnerd zullen worden. Het boek heeft twee verhaallijnen. De hoofdrolspeler is Kurt Victor Karl Kuschfeld, zijn verhaallijn speelt in 1950, wanneer hij 51 jaar oud is. De verhaallijn in het heden gaat over Victor Kuschfeld en (zijn) Vader in Den Haag.

Sebastian Chabot

Auteur Sebastian Chabot is vrij jong (1989). Na zijn studie geschiedenis aan de UvA vertrok hij naar New York om daar de master Creative Writing te volgen. Hij studeerde daar af bij Jonathan Safran Foer, auteur van bestseller Alles is verlicht. De roman De slaap die geen uren kent is het debuut van Sebastian Chabot. De auteur heeft zijn woorden zorgvuldig gekozen en speelt in het boek met taal, zoals “schetsmatige verschijning” en “wandelstokgelukkig”. Hier en daar is de auteur wat overdadig met zijn taalkunsten, waardoor de personages niet echt diepte krijgen en dat is jammer voor het verhaal.

Verwarring

De auteur heeft een sterke verbeelding en speelt in zijn boek met tijd, generaties, namen en taal. Dit getuigt van veel creativiteit van de auteur, maar zorgt ook voor verwarring, waardoor de lezer soms het spoor bijster raakt. Ook realiteit en dromen lopen door elkaar, dit maakt het verhaal soms verwarrend en ingewikkeld.

Debuut

De slaap die geen uren kent is een interessant debuut van de jonge auteur Sebastiaan Chabot. De auteur speelt in zijn boek met taal en tijd, dromen en realiteit, wat soms voor verwarring kan zorgen waardoor het verhaal minder goed uit de verf komt.