Header vraag me nog eens degoede
Header vraag me nog eens degoede

In Vraag me nog eens vertelt Mary Beth Keane een grandioos verhaal dat verschillende generaties verbindt

26-03-2020

In de Verenigde Staten maakte Mary Beth Keane een goede indruk met Vraag me nog eens. Het boek stond daar meerdere weken in de New York Times Best Seller List . Hierdoor werden in twintig verschillende talen, waaronder Nederlands, de vertaalrechten opgekocht. Er wordt binnenkort een televisieserie van gemaakt. Je kan dus wel stellen dat Vraag me nog eens een hype is en dat is in mijn ogen volledig terecht.

Een moderne Romeo en Julia

De familie Stanhope komt toevallig naast de familie Gleeson te wonen, net buiten New York. Brian Stanhope en Francis Gleeson zijn collega’s, ze zijn allebei agenten in New York, maar desalniettemin verloopt het contact tussen de families niet van harte. Jarenlang laten ze elkaar vooral links liggen, maar als hun kinderen vriendschappen sluiten, wordt het wankele evenwicht verstoord. Een dramatische gebeurtenis die daarop volgt, tekent beide gezinnen voor het leven.

In de diepte

In het boek volg je uitgebreid de twee verschillende families. Aan de start van het boek hebben Brian en Francis hun vrouwen nog maar net ontmoet, maar uiteindelijk gaat een belangrijk deel van het plot over hun kinderen die ook zelf kinderen krijgen. Gaandeweg kom je meer te weten over hun huwelijk, professionele leven en hun relaties onderling. Iedereen komt aan het woord en op die manier krijg je een veelomvattend beeld van de gevoelens en beweegredenen van de verschillende personages. Dat is heerlijk voor lezers die hun personages door en door willen leren kennen.

Realistische wereld

Mary Beth Keane schrijft met een vlotte pen. Ze schept een gedetailleerde wereld waarin je als lezer helemaal kunt verdwijnen, zonder dat het verhaal langdradig of saai wordt. Aanvankelijk komt er veel op je af. De vele details, denk aan namen van personages en plaatsen, maar ook flashbacks naar het verleden, kunnen dan afschrikkend overkomen. Je wordt zo in het verhaal gezogen dat het al snel went. Bovendien voelt het verhaal oprecht, omdat alle verhaallijnen zo goed onderbouwd worden. Je voelt met hen mee alsof het echte mensen zijn. Je kan dus wel stellen dat Mary Beth Keane een bijzonder realistische wereld heeft gecreëerd.

Liefde, vergeving en mentale gezondheid

In deze heerlijke roman staan thema’s als liefde, vergeving en mentale gezondheid centraal. Met grote zorg ontspint Mary Beth Keane een grandioos verhaal dat verschillende generaties verbindt. Een grote sterkte van Vraag me nog eens, is dat je de personages door en door leert kennen en dat hun beweegredenen duidelijk gemaakt worden. Het is een verhaal dat nog lang blijft nazinderen en waaruit je als mens heel wat kan bijleren.