Header recensie zoek de zon op jenny colgan

Zoek de zon op van Jenny Colgan is een heerlijke feelgoodroman

20-08-2021

Jenny Colgan is terug met een nieuwe feelgoodroman. Zoek de zon op is het tweede boek in de Happy Ever After-reeks. In dit boek leer je de alleenstaande moeder Zoë kennen en ga je met haar mee op reis naar de Schotse Hooglanden waar haar leven op zijn kop wordt gezet.

Zoë is een alleenstaande moeder, die samen met haar zoontje Hari vertrekt uit het lawaaierige en drukke Londen. Samen verhuizen ze naar de prachtige Schotse Hooglanden, waar Zoë een baan heeft gekregen als oppas. Het klinkt als een geweldig plan, weg van de drukte en even geen zorgen meer om geld en een onderdak. Maar bij aankomst blijkt het niet allemaal rozengeur en maneschijn te zijn. Ze krijgt te maken met een humeurige baas en kinderen die doen wat ze maar willen en geen rekening houden met anderen. Was het wel een goed idee om haar hele hebben en houden achter te laten en met maar een paar spullen honderden kilometers verderop te gaan wonen?

Toch is de rustige pittoreske locatie alles wat Londen niet is en besluit ze de uitdagingen die het werk haar brengt met twee handen aan te pakken. Met de hulp van Nina, de vriendelijke boekverkoper, begint ze zich steeds meer thuis te voelen. Zullen boeken, frisse lucht en vriendelijkheid genoeg zijn om deze gebroken familie te genezen?

Een ander verhaal

Waar het vorige boek Op goed geluk volledig in het teken stond van Nina en haar boekenbus, word je nu meegenomen in het leven van Zoë. Hierbij komen Nina en de boekenbus wel eens voor in het verhaal, maar het is minder dan ik had verwacht. Dit is totaal niet erg, want hierdoor leer je juist andere dorpsbewoners kennen en komt het dorp bij Loch Ness steeds meer tot leven.

Een echte feelgood

Bij feelgoodromans weet je al vaak hoe het verhaal afloopt, maar de schrijfstijl van Colgan zorgt er wederom voor dat je wordt meegenomen in het verhaal en dat het je niet loslaat totdat je de laatste pagina hebt gelezen. Zoë krijgt in dit verhaal te maken met een hoop tegenslagen, maar ondanks al die ellende is Zoek de zon op een heerlijke feelgoodroman waar je je uren in kan verliezen.

86491059 629476980943735 401905988539514880 n
Hilde Schipper