Oek2
Oek2

Zwarte schuur van Oek de Jong is een meesterwerk dat je gelezen moet hebben

Door: Elske
05-12-2019

Opwaaiende zomerjurken. Cirkel in het gras. Pier en oceaan. Stuk voor stuk titels van de boeken van Oek de Jong, een Nederlandse auteur die prachtige verhalen schrijft. De prijzen die hij won, zoals de F. Bordewijkprijs en de Reina Prinsen Geerligsprijs, bevestigen dat. Zwarte schuur is zijn meest recente boek en stelt met geen enkel woord van de 489 pagina’s teleur.

Zwarte schuur

De 14-jarige Maris Coppoolse woont in Zeeland. Een actie op een heldere middag in een zwarte schuur heeft een desastreuse invloed op de rest van zijn leven. De 59-jarige Maris Coppoolse woont in Amsterdam. Hij is een succesvol schilder, met een tentoonstelling in het Stedelijk Museum. Deze tentoonstelling geeft aanleiding voor een coververhaal over Maris. En daarin haalt zijn verleden hem in. Maris’ omgeving is geschokt. Hoe gaan zij -met name zijn vriendin Fran en haar kinderen- om met dat wat Maris gedaan heeft? En hoe gaat Maris hier zélf mee om? Vijf cruciale periodes uit Maris’ leven worden beschreven om deze vragen te beantwoorden.

Schaduw

Waar Maris in eerste instantie een ondoorgrondelijke en afstandelijke man lijkt, verandert deze kijk op hem naarmate het boek vordert. De gebeurtenis in de zwarte schuur blijft namelijk als een schaduw over zijn leven hangen (ook prachtig verbeeld op het omslag). Dit wordt merkbaar, omdat De Jong besteedt veel aandacht aan de psyche. Zo worden overwegingen voorafgaand of tijdens het handelen beschreven, net als gevoelens tijdens een gesprek. Door de expliciete aandacht voor het binnenste van de mens, krijg je meermaals het gevoel in het hoofd van Maris te zitten. De schaduw oefent zijn invloed uit op Maris’ kunst en relatie met Fran, zijn stiefdochter en andere vrouwen. Dat dit niet altijd fraai en soms zelfs schrijnend is, maakt het geheel geloofwaardig en jou nieuwsgierig: hoe gaat dit verder?

“Het meest hield die gedachte hem bezig, dat er geen grens is aan wat je moet kunnen incasseren”

Oog voor detail

De schrijfwijze van De Jong is bewonderenswaardig. De eerste zinnen zuigen je direct mee in een ritme. Een ritme dat zo natuurlijk voelt, dat je niet anders kunt dan meedeinen op de woorden. De grote aandacht voor details maken dat je je moeiteloos in elke geschetste situatie kunt wanen - of dat nu naast Maris op het Zeeuwse platteland tijdens het dramatische voorval of naast Fran tijdens haar relationele overpeinzingen op Tenerife is. De beschrijvingen van de omgeving zijn prachtig, net als die van de binnenkant van de personages. Het oog voor detail zorgt voor een fantastische leeservaring.

Kortom

Zwarte schuur is een boek over schuld, liefde en kunst dat je gelezen moet hebben. De Jong’s aandacht voor de psyche en details maken dat je je geweldig kunt inleven in de personages. Zelfs voor de beslissingen die jijzelf niet zou maken, krijg je begrip. Het is een meesterwerk.

Elkse recensent afbeelding
Elske