Sirenen: een debuut dat naar meer doet snakken!

Door: Cees
12-05-2017
Boek Sirenen

‘Een powerhouse van een thriller’ en ‘Een pageturner met een bonkend hart’, het zijn twee in het oog springende quotes van respectievelijk Val McDermid en Sarah Hilary, over Sirenen van debutant Joseph Knox. Al enige jaren werkzaam in de Engelse boekenindustrie en in het bijzonder het crimegenre, kon hij de verleiding niet weerstaan en toog aan het schrijven. Met een resultaat dat het daglicht méér dan kan verdragen en naar verwachting ook niet tot een debuut beperkt zal blijven. En als we ons dan toch in quotes uitdrukken, dan mijn gedachte in een kreet geperst na het lezen van Sirenen; ‘Een rauw, grauw maar uiterst intrigerend verhaal’.

Sirenen
Het Engelse parlementslid en minister van Justitie David Rossiter nodigt agent Aidan Waits uit voor een gesprek. Rossiter wil dat de verbannen agent zijn 17-jarige dochter Isabelle opspoort die een maand eerder spoorloos uit de ouderlijke woning is verdwenen. Vanuit zijn werkgever krijgt Waits de opdracht om, als uit de gratie gevallen agent, undercover een drugsbende binnen te dringen en onderzoek te doen naar informatielekken binnen het politionele apparaat, waardoor de politie steeds een fractie te laat is.
Dat brengt hem in contact met drugsdealer Zain Carver, zowel bekend als gevreesd binnen de uitgaans- en drugswereld van Manchester.

Opmerkelijk en origineel
Sirenen is een opmerkelijk en origineel verhaal. Opmerkelijk in de zin dat een politiefunctionaris met een besmet verleden twee opdrachten krijgt die, zonder dat dit vooraf bekend is, elkaar snel zullen opzoeken. En origineel omdat de schrijfstijl door Knox is aangepast aan de wereld waarin Sirenen zich afspeelt. Rauw, donker en gevaarlijk.
Waarin al snel duidelijk wordt dat de titel weinig met het waarschuwingssignaal van doen heeft maar een functie binnen de drugsscene is.
Sirenen begint rommelig en biedt bij aanvang weinig structuur aan de lezer. Wat verder blijkt dit helemaal in overeenstemming te zijn van de wereld die wordt beschreven, dus ook dit gedeelte is conform de sfeer neergezet.

Groeiende onvoorspelbaarheid en ontbreken van structuur
De personages treden in dubbele cijfers voor het voetlicht en hebben een ding met elkaar gemeen. Ze bezitten allemaal een meer of minder besmet verleden en lopen rond met minstens twee agenda’s. Wantrouwen, corruptie, drugs, alcohol en bedreiging behoren tot het dagelijkse leven, zowel van de good als de bad guys.
Voor de protagonist van het verhaal, Aidan Waits, is het goed mogelijk dat het niet tot dit ene avontuur zal blijven. Corrupt en met regelmaat aan de foute kant van de lijn, wordt hij toch snel door lezers in hun hart gesloten. De opbouw van de plot is met grote zorgvuldigheid door Knox gedaan. Het rommelige zet tot diep in het verhaal door tot het moment dat voor Waits een aantal stukjes in elkaar gaan passen. Dan bouwt hij op zijn eigen wijze een strategie op die verre van gevaarloos is en, volledig in overeenstemming met zijn levenswijze, het ene na het andere probleem voor hemzelf veroorzaakt. Dat is ook wat Sirenen zo bijzonder maakt: de groeiende onvoorspelbaarheid en ontbreken van structuur die evenredig de nieuwsgierigheid van de lezer laat groeien. Waarbij de verrassing als alle draadjes (en dat zijn er nogal wat) worden verbonden tot totale verbazing leidt.

Een debuut dat naar meer doet snakken!

Sirenen

Cees Cees