Superjuffie op de Zuidpool: "Een spannend, grappig én leerzaam avontuur"

20-11-2017
Superjuffie Header

In Superjuffie op de Zuidpool gaat Juf Josje trouwen. Maar ze verdwijnt van haar eigen bruiloft! Waar is ze heen? Met wie? En vooral: waarom? Superjuffie raakt flink in de problemen en dat op wat de mooiste dag van haar leven had moeten worden…

Doldwaze avonturen

Janneke Schotveld staat bekend om haar komische verhalen en ook in dit boek valt, ondanks alle spannende gebeurtenissen en het compleet mislukken van de bruiloft, genoeg te lachen. De verschrikkelijk strenge meester Snor (geweldig personage!) die zomaar een kitten komt uitzoeken, pratende Albastrossen die allemaal Albert heten en eigenwijze pinguïns met wie niet te praten valt: het kan niet gek genoeg in dit zevende avontuur van Superjuffie en haar lieve klas. Die klas, vol met enthousiaste, spontane kinderen die allemaal dol zijn op hun juf Josje geeft het boek een hele fijne, warme sfeer. Zelf heb ik ook een tijd voor de klas gestaan en boeken die zich (deels) op school afspelen weten mij altijd extra te raken. Ik geloof dat de Superjuffie-reeks op de meeste scholen allang aanwezig is, maar mocht hij nog ontbreken in de collectie dan is deze van harte aan te bevelen.

Smeltend ijs

In dit boek belandt Superjuffie in een spannend avontuur in de ijzige kou van de Zuidpool. Hier maakt ze kennis met een groep wetenschappers die op het eerste gezicht een geweldige uitvinding lijkt te hebben gedaan. Maar al snel komt juf Josje erachter dat de machine misschien toch niet zo fantastisch is en voor heel veel narigheid kan zorgen voor de bewoners van de Zuidpool… Verpakt in het verhaal wordt op, voor kinderen begrijpelijke wijze, het probleem van de opwarming van de aarde en het smelten van het poolijs aan de kaak gesteld. Wat zijn de gevolgen voor al die prachtige dieren die op het ijs wonen? Het boek zet de lezer aan het denken en zou een prima aanleiding kunnen vormen om met kinderen over dit onderwerp in gesprek te gaan.

Spannend en leerzaam

Superjuffie op de Zuidpool was voor mij de eerste kennismaking met juf Josje en haar doldwaze avonturen. Op zich niet zo gek want ik val al tijden niet meer in de doelgroep, maar ik weet zeker dat kinderen die wél tot de doelgroep van het boek behoren hiervan smullen! Aangevuld met de zwart-wit illustraties van Annet Schaap vormt Superjuffie op de Zuidpool een spannend en grappig avontuur dat ook nog eens leerzaam is. Alle ingrediënten dus voor een geweldig kinderboek waar heel veel jonge lezers van zullen genieten.