Sweet: "De Ottolenghi kookstijl heeft altijd gedraaid om overvloed, niets uitsluiten en lekker smullen."

19-10-2017
Header Sweet

Met een record aantal kijkers van Heel Holland Bakt komt dit zoete bakboek als geroepen. Van de populaire Israëlisch-Britse kok en kookboekenauteur Yotam Ottolenghi, bekend van onder andere de kookboeken Plenty, Jeruzalem en Nopi, is onlangs het boek Sweet verschenen. We lezen dat hij ooit zijn culinaire avontuur begon in de patisserie. Aan het boek is drie jaar gewerkt en dat is absoluut terug te zien in de kwaliteit en inhoud van dit suikerzoete boek.

Nuttige en interessante tips

Het boek is lekker stevig, is ingedeeld in zeven hoofdstukken en heeft een prachtig omslag waar we smakelijk gemarmerde kwark met iets lekker rood-fruitigs in herkennen. We vallen van de koekjes (inclusief de oer-Nederlandse speculaas!) en biscuits in de minicakes, gaan door naar taartensectie en nagerechten waarna de zoete snoeperijen aan bod komen. Achterin het boek staan de altijd weer handige tips en opmerkingen verzameld. Het gaat om dingen die de auteurs nuttig en interessant lijken om te weten, of die meer uitleg nodig hebben gezien de beperkte ruimte bij de recepten. Symbolen worden gebruikt voor keukengerei, tijden, bewaren, productinfo, gluten- en notenvrij.

Cake2

Suikermanifest

In het woord vooraf lezen we een suikermanifest. Ondanks de discussie over te veel suiker wordt er toch echt veel van dit goedje gebruikt in dit bakboek. Van een wereld met grillige voedselmodes en -hypes over te veel van dit of dat moet de auteur niet veel hebben. Waar Ottolenghi zich aan stoort zijn de verborgen suikers, vetten of zout die namen krijgen die we niet kennen en waardoor we niet goed weten wat we eten. ‘Er is niets mis met iets lekkers eten, als we maar weten wat het is en er bewust van kunnen genieten’ is het motto. De Ottolenghi kookstijl heeft altijd gedraaid om overvloed, niets uitsluiten en lekker smullen.

Lekkers

Feesttaarten

Zelf zijn we fan van de feesttaarten! Onze persoonlijke favoriet is de gestreepte citroen-en-zwartebessentaart, al moet je daar wel de botercrème 3 dagen van tevoren voor maken. We zien gesuikerde salie voorbij komen, ricottaflensjes met vijgen, honing en pistachenootjes maar ook donuts met saffraancrème. De knickerbocker glory is een dessert waar de Sweet makers altijd heel blij en gelukkig van worden. Ook hier moet je één en ander respectievelijk 5 dagen en 24 uur van tevoren maken. Lolly’s zijn er in een gluten- en notenvrije variant en de uitsmijter is een recept voor Midden-Oosters miljonairsgebak. De foto’s in het boek, de leidraad voor een heerlijk eindresultaat, zijn uitnodigend. Veel recepten hebben een wat langere ingrediëntenlijst en zijn wellicht iets meer voor de geoefende thuisbakker maar zeker ook voor amateur die wat meer uit zijn comfortzone durft te bakken. Alles wordt goed uitgelegd.

Yutamachtergrond

Imponerende desserts

Bij een etentje is het dessert een belangrijk onderdeel: het laatste gerecht onthouden gasten nou eenmaal vaak het beste. Met Sweet doe je niet alleen jezelf een groot plezier maar kun je ook je gasten imponeren. Wel gevaarlijk, want het vergt wat meer (voorbereidings)werk dan een doorsnee bakboek. Maar dat is het dubbel en dwars waard.

Fusina Thumb
Fusina Verloop