Header recensie een minuut voor middernacht

Eén minuut voor middernacht is eerder een spannend misdaadboek dan een thriller

22-01-2020

Hij geeft jaarlijks gemiddeld één boek uit en staat bekend als ware thrillerkoning. Voor de liefhebbers van David Baldacci's boek De lange weg naar genade is er weer een cadeautje: Atlee Pine keert terug in het nieuwe boek Eén minuut voor middernacht.

FBI-agent Atlee Pine's leven veranderde voorgoed toen haar tweelingzus Mercy op jonge leeftijd werd ontvoerd. Sindsdien is ze altijd op zoek geweest naar de dader en antwoorden. Op een dag komt alle opgekropte woede en emotie eruit en kan ze zichzelf niet in de hand houden. Tijdens een arrestatie mishandelt ze een verdachte. Ze neemt verplicht verlof op en keert terug naar Andersonville, het dorp waar ze haar jeugd heeft doorgebracht. Met behulp van haar assistent hoopt Pine te achterhalen wat er met haar zus Mercy is gebeurd toen ze werd meegenomen. Maar na aankomst wordt al snel het lichaam van een vrouw gevonden, met een bruiddsluier over haar gezicht. Niet lang daarna volgt een tweede slachtoffer. Pine is vastbesloten het onderzoek naar de ontvoering van haar zus voort te zetten, maar moet nu ook ineens een seriemoordenaar zien op te pakken. Zo komt ze er snel achter dat een kleine gemeenschap veel geheimen met zich mee kan dragen.

Meer diepte en emotie

Al eerder verscheen het eerste deel in de Atlee Pine serie: De lange weg naar genade. Eén minuut voor middernacht gaat verder waar het eerste deel is gestopt. Toch hoef je het eerste deel niet gelezen te hebben om dit boek te begrijpen. In dit deel wordt het hoofdpersonage, Atlee Pine, nog meer uitgediept. Met name door de omgeving, zoals haar geboortedorp, die Baldacci beschrijft leer je haar ook beter kennen. Het verhaal draagt ook wat meer emotie in dit deel. Je krijgt een kijkje in iemands geschiedenis en diepste gedachten. Het feit dat Mercy is ontvoerd en dat er nooit duidelijkheid is ontstaaan over wat er met haar is gebeurd is natuurlijk erg verdrietig. Je leeft als lezer nog meer mee met Pine als zij terugdenkt aan haar jeugd en de fijne herinneringen bovenhaalt. Die diepte en emotie dragen zeker bij aan de kwaliteit van het verhaal.

Schommelende spanningsmeter

Baldacci maakt de lezer met zijn vlotte schrijfstijl en beeldende beschrijvingen ontzettend nieuwsgierig naar de afloop van het verhaal. Halverwege denk je een redelijk beeld te hebben van de dader en wat er is gebeurd, toch zit alles net weer even anders in elkaar dan gedacht. Dat maakt het verhaal zeker interessant genoeg om te blijven lezen. Ondanks de wisselingen tussen oude en nieuwe zaken, weet deze ateur de spanningsboog niet altijd even sterk vast te houden. Om die reden is Eén minuut voor middernacht misschien wel eerder een spannend misdaadboek dan een thriller te noemen. Bij het dichtklappen van dit dit boek blijven er toch nog een aantal vragen onbeantwoord. We kunnen dus weer vooruit kijken naar het volgende deel!

Pics Art 09 05 02 58 44
Esmee Hendriks