Header idee 1
Header idee 1

Robert Fabbri creëert met Alexanders Erfenis een Game of Thrones-achtige sfeer met een historisch tintje

05-03-2020

Robert Fabbri is een Zwitserse auteur die historische thrillers schrijft. Hij is onder meer bekend van zijn populaire Vespasianus serie. Een negen-delige serie met een onderwerp dat dicht bij zijn hart ligt: het Romeinse keizerrijk. In zijn nieuwe boek Alexanders Erfenis: De Sterkste Wint kan hij zijn voorliefde voor historie weer helemaal laten opleven. Hij gaat in het boek weer terug in de tijd en deze keer naar het boeiende tijdperk met het immens grote Macedonische rijk van Alexander de Grote.

Gevecht om de troon

Het verhaal ontvouwt zich rond de dood van Alexander de Grote in Babylon. Hij benoemt expres geen opvolger, en geeft slechts zijn ring aan één van zijn lijfwachten; die vervolgens gelijk de macht probeert te pakken, maar hij is niet de enige. Zoals verwacht breken er grote rellen uit, dit is het gevolg van iedereen die de troon wil bestijgen. Een ieder in het rijk wil graag het stokje van Alexander overnemen en iedereen die zich aangesproken voelt voor de troon, bedenkt er weer een andere sluwe tactiek voor: zoals het baren van een kind, trouwen met de achterlijke broer van Alexander, het vergiftigen van mensen die in de weg staan of gewoonweg met geweld. Naarmate het nieuws zich verder verspreidt in het Macedonische rijk, zijn er steeds meer gegadigden die een reden en een manier zoeken om de troon te bemachtigen. Het verhaal barst daarom ook van politieke intriges, verraad, uithuwelijking, bondgenootschappen en gevechten. Het grote gevecht om de troon begint. Één ding is zeker, liefhebbers van de Game of Thrones boeken kunnen hun hart ophalen met dit nieuwe, maar toch ook eeuwenoude, verhaal over een gevecht om de troon in het Macedonische rijk.

Ingewikkelde namen

Het verhaal begint gelijk bij dé grote oorzaak van alle rellen en verraad: de dood van Alexander de Grote. Je wordt als lezer gelijk midden in het verhaal geslingerd en je maakt de laatste momenten van Alexander de Grote mee vanuit zijn perspectief. Je zit dan al direct in het verhaal en de rest van het verhaal dat volgt, is allemaal goed te volgen. Het is namelijk heel erg duidelijk geschreven. Er worden genoeg details gegeven om een goed beeld te krijgen van een situatie of de mensen die er aanwezig zijn, maar er wordt ook niet te veel overbodige informatie gegeven waardoor je gedachten zouden afdwalen. Het enige waar je aan het begin aan moet wennen, zijn de vele namen van de personages. In het begin voelt het alsof je door een golf van namen bedolven wordt, en je de draad van het verhaal kwijtraakt. Veel namen lijken ook op elkaar dus je gaat je soms afvragen of Krateros nou de genraal was of dat het Antipatros bijvoorbeeld was. Gelukkig heeft Robert Fabbri hieraan gedacht. Achterin het boek heeft hij namelijk een lijst geplaatst met alle namen van de personages, wie ze zijn en hoe oud ze zijn. Deze lijst is vooral heel erg handig om te hebben tijdens het lezen van de eerste paar hoofdstukken. Op een gegeven moment komen alle personages zo vaak in het verhaal terug dat je het niet meer nodig hebt. Wat daarnaast ook een erg leuk detail is, is dat er op de lijst staat welk personage, en welke naam, is gebaseerd op een persoon die echt in die tijd bestaan heeft en wie Fabbri erbij verzonnen heeft. Dit geeft een extra dimensie aan het verhaal, omdat je weet dat een groot gedeelte is gebaseerd op waargebeurde gebeurtenissen.

"Waarom zou hij niet alleen voor altijd bekend staan als 'de Grote'? Nee, hij zou het niet doen; hij zou de sterkste niet aanwijzen; hij zou ze geen hulp geven. Laat ze het zelf maar uitzoeken."

Geschiedenisles

Tijdens het lezen merk je dat Robert Fabbri een echte historicus is. Hij weet in detail te vertellen wat de verschillende groepen van het leger aan hadden, hoe hun wapens heten en wat voor tactiek ze in gevechten gebruikten. Hij gebruikt hier ook de officiële oude benamingen voor. Daar heeft Fabbri ook weer een handige lijst voor gemaakt voorin het boek. Als je als lezer niet weet wat bepaalde woorden betekenen, kan je in de woordenlijst kijken. Je hebt het idee dat je tijdens het lezen van het verhaal ook nog iets opsteekt van die historische periode. Fabbri heeft in feite een geschiedenisboek in thriller vorm geschreven. Hij weet precies hoe het er in die tijd aan toe ging en hij geeft ook in het nawoord aan dat bijna alle gebeurtenissen in het boek zijn gebaseerd op ware gebeurtenissen, die hij heeft gebaseerd op schaarse primaire bronnen uit die tijd. Als je dan naderhand bedenkt dat volgelingen van een opruiende generaal eeuwen geleden écht als straf vertrapt werden door olifanten, dan begin je te beseffen hoe interessant het boek eigenlijk is aangezien het de geschiedenis uit die tijd op de voet volgt, afgezien van een aantal kleine aanpassingen van Fabbri. Het is een interessante geschiedenisles waarvan je niet wil dat het eindigt.

Goed doordacht

Verder merk je dat Fabbri ook heel goed over het plot heeft nagedacht. De hele verhaallijn wordt in stukjes vanuit verschillende perspectieven van personages verteld. Zo komt het hele verhaal als een puzzel bijeen. Daarnaast zorgt het ervoor dat het verhaal op tempo blijft en dat je geboeid blijft. Na het lezen vanuit het perspectief van een bepaald personage ben je benieuwd hoe een ander personage daar op zal reageren of actie zal ondernemen. Je bent door deze vertel-wijze een alwetende lezer, die een overzicht heeft van de intrinsieke strijd tussen de personages. Daarnaast zorgt het snelle tempo van het tijdsverloop ervoor dat je als lezer telkens midden in de strijd van de personages blijft.

Levensecht

Het is een prachtig boek dat elke geschiedenis liefhebber gelezen zou moeten hebben. Daarnaast is het boek ook perfect voor mensen die verslaafd zijn aan de boekenserie van Game of Thrones. Alexanders Erfenis heeft veel weg van de bekende serie, maar laat enkel het fantasie gedeelte achterwege. Alexanders Erfenis is een boek dat je in een ruk uitleest, onder andere door de fijne schrijfstijl. Het is naast een vermakelijk boek ook gewoon echt een boek waar je iets van kan leren. Ik kan niet wachten tot het volgende deel van deze serie uitkomt. Fabbri laat weten dat het verhaal van Alexanders Erfenis vervolgt zal worden in De Drie Paradijzen. Dus wie weet wordt dit weer een nieuwe succesvolle en verslavende serie van Robert Fabbri.

Header met cover

Nog meer lezen over Robert Fabbri?

Wil jij nog meer lezen van Robert Fabbri, klik dan hier voor de recensie van het boek Vespasianus 9. Waan je in het Romeinse Rijk en volg Vespasianus, in dit laatste deel van de Vespasianus serie, tijdens zijn strijd om keizer te worden van Rome.

Foto profiel CMS
Tessa Beijnon