Header1 1
Header1 1

John Grisham strijdt in De medeplichtige wederom tegen onrecht in de wereld

27-05-2020

John Grisham is de afgelopen decennia uitgegroeid tot een van de meest succesvolste thrillerschrijvers van deze tijd. De afgelopen paar jaren heeft hij al meer dan dertig romans en thrillers geschreven. Niet alleen in zijn dagelijks leven strijdt hij tegen onrecht, want in zijn boeken vormen de fouten in het rechtssysteem ook de rode draad. Zo neemt hij zijn lezers in zijn nieuwste boek De medeplichtige weer mee in een juridisch proces.

Een bizarre zaak

De jeugdthriller De medeplichtige neemt je mee in de bizarre zaak van Woody Lambert. Woody komt uit een gebroken gezin, zijn ouders zijn gescheiden en zijn broer Tony is op het slechte pad beland. Tony is sinds kort weer op vrije voeten nadat hij vast zat voor drugsbezit. Op een avond gaan de twee jongens samen op pad en niet veel later voegt Tony’s vriend Grath zich bij de jongens. De drie rijden al bierdrinkend door Strattenburg. Als snel veranderd de situatie wanneer het bier op is en Grath besluit om de avondwinkel te overvallen met een nepwapen. Woody wordt als medeplichtige gezien en wordt ook gearresteerd. Hij moet goede juridische bijstand krijgen, anders zal hij naar de jeugdgevangenis moeten. Zijn goede vriend Theo Boone doet er alles aan om Woody te helpen en ervoor te zorgen dat hij niet in de gevangenis terechtkomt. Het is immers zijn ambitie om de beste advocaat van de staat te worden. Het enige probleem is dat Theo pas dertien is en officieel nog niet als advocaat mag pleiten in zulke strafzaken. Gaat het Theo lukken om Woody vrij te krijgen?

Hechte vriendschap

Je leert al snel hoe de vriendschap tussen Woody en Theo eruitziet en dat ze door dik en dun gaan voor elkaar. Theo heeft er alles voorover om zijn vriend uit de gevangenis te halen en laat zich niet stoppen door zijn leeftijd. Zelf vond ik het mooi om te lezen, hoe een jongen van dertien jaar alles ervoor over heeft om zijn vriend te redden en hoe volwassen jongeren op zo een jonge leeftijd kunnen zijn.

Onrecht

Een van de dingen die Grisham in veel van zijn boeken laat terugkomen, is het onrecht in de rechtsstaat. In dit boek drukt hij je als lezer wederom met de neus op de feiten. Want wat gebeurt er als je geen geld hebt voor een advocaat en je eigenlijk niks te maken hebt met het voorval? Je komt er al snel achter dat er in het rechtssysteem fouten zitten en mensen vaak handelen vanuit een vooroordeel. Doordat Grisham weet waar hij over praat, zet hij je als lezer ook gelijk aan het denken over de zaak die hij bespreekt in het verhaal.

Nieuwsgierig tot het einde

John Grisham zorgt er in de eerste hoofdstukken voor dat je het boek niet snel wil wegleggen. Je wordt vanaf de eerste paar bladzijden al meegenomen in het hectische leven van de twee tieners. Doordat het korte hoofdstukken zijn en het boek zelf maar 189 pagina’s beslaat, lees je het boek gemakkelijk in één ruk uit. Nadat het boek uit is, blijf je er toch nog een paar dagen over nadenken. Al met al is het dus een boek dat ik niet had willen missen.

86491059 629476980943735 401905988539514880 n
Hilde Schipper