Header boek dicht bij jou
Header boek dicht bij jou

Dicht bij jou van Karen Cleveland: "geen nagelbijtende thriller"

13-02-2020

De tweede thriller van Karen Cleveland heet Dicht bij jou. Net als bij haar eerste boek, Wat je niet weet, schemert haar achtergrond als voormalig CIA-analist door in haar verhalen.

Het hoofdpersonage van het boek, Stephanie, werkt bij de FBI en krijgt van haar collega te horen dat haar enige zoon, Zachary, onder verdenking staat. Hij blijkt zich te hebben aangesloten bij de anarchistische groepering “Beweging voor Vrijheid en Solidariteit”. Als moeder kan en wil zij dit niet geloven, maar ondertussen vindt zij wel een pistool op zijn kamer en duiken er steeds meer bewijzen op, waaruit blijkt dat haar Zachary toch niet zo heel onschuldig blijkt te zijn als zij dacht. Of is hij toch onschuldig? Stephanie zoekt deze zaak tot op de bodem uit, maar de mensen om haar heen worden doelwit van aanslagen. Daarnaast lopen zij en haar zoon ook gevaar. Hoe ver kan Stephanie gaan om haar zoon te beschermen, en kan ze ondertussen ook doen waar zij voor staat?

Voorspelbaar plot

Om heel eerlijk te zijn, ben ik niet heel wild van dit boek. De proloog en het eerste hoofdstuk lijken totaal los te staan van het verdere verhaal, wat voor mij dus geen enkele toegevoegde waarde heeft. De personages komen daarnaast langzaam tot leven. Ik mis vooral de beschrijving van bepaalde gezichtskenmerken waardoor ik in mijn hoofd een beeld kan vormen van de personages.

Je leest aan het begin van het verhaal, hoe Stephanie slachtoffer wordt en het vervolgens haar missie maakt om weerloze vrouwen te beschermen. Maar op een gegeven moment vond ik dat Cleveland daar een beetje teveel nadruk op legde. Het begon mij daarom steeds meer tegen te staan. Verder is het verhaal hier en daar spannend, maar ook voorspelbaar. Diegene die achter al deze aanslagen zit, wordt ook vrij snel bekend gemaakt, waardoor het verrassingselement al weg is.

Het plot zelf vind ik iets aan de magere kant. Hetgeen waar het gehele verhaal om draait, wordt met 1 schot de nek omgedraaid. Wat ik jammer vind is dat Stephanie niet met een lopende zaak bezig is. Dit blijkt al jaren geleden gebeurt te zijn. Haar vijand wordt daardoor dus niet door een onderzoek in het nauw gedreven. De echte reden waarom zij ineens het doelwit is, blijft voor mij nog steeds een beetje onduidelijk.

Geen zware kost

Dit boek is uitermate geschikt voor in je koffer voor op vakantie. Het is namelijk niet al te zware kost waarbij je veel moet nadenken of dingen moet oplossen. Ben je een liefhebber van onderzoeken, mysterie en spanning dan zal ik je dit boek niet snel aanraden. Mijn eindconclusie is dat dit boek wel de potentie had om een goede nagelbijtende thriller te zijn, maar waar het hoofdpersonage, Stephanie, de mogelijkheden had om de onschuld van haar zoon te bewijzen, liet zij die kansen liggen. Het feit dat zij ineens het doelwit is door een zaak van jaren geleden, verliest het boek bij mij hierdoor de geloofwaardigheid. Tenslotte, stootte mij een paar keer tegen de borst dat Stephanie keer op keer kiest voor haar werk, in plaats van haar zoon.