Header-recensie-facade

Façade van Esther Verhoef bevat alle ingrediënten voor heerlijk leesplezier

10-04-2019

Eindelijk heeft oermoeder Iris van der Steen even tijd voor haar zelf, wanneer haar zoontje Levi met zijn vader op vakantie gaat. Tijd voor zichzelf, want het is lang geleden dat het echt alleen om Iris heeft gedraaid. Zij reist af in haar moeders oude Defender, genaamd ‘Passepartout’. Vier dagen reizen via de toeristische route naar het dorpje in Portugal, waar haar moeder en haar vriend Philippe wonen. Bij ‘toeval’ komt ze via een ongelukkige botsing een leuke man uit de sportschool tegen, Mischa de Jong. Hij is liftend op weg naar Frankrijk, vanuit haar schuldgevoel neemt ze hem mee. Samen met Mischa lijkt de reis een stuk aangenamer te worden. Maar bestaat toeval eigenlijk wel, en wat is eigenlijk aangenaam?

Luxe omslag

Het eerste wat je op zal vallen wanneer je Façade in handen hebt, is de mooi omslag. Het is niet het gebruikelijke papier, maar het luxe soort met een licht reliëf en een intrigerend vrouwengezicht op de voorkant. Het heeft iets fascinerends, samen met de interessante titel word je het verhaal in gezogen.

“Maar toen was dat ene al gebeurd, thuis. Dat ene waardoor alles kantelde.”

Niets is wat het lijkt

Eenmaal ingestapt voor de reis van Iris’ leven, blijkt uitstappen geen mogelijkheid. Esther Verhoef heeft je van het begin af aan in haar macht, een leesflow waaruit je niet kunt ontsnappen. Ze weet zoveel vaart in het verhaal te mengen, dat je blijft lezen. Van een paar wendingen her en der, is de schrijfster ook niet vies. Niets is wat het lijkt, of in het geval van Façade; niemand is wie hij lijkt.

“Dan pas merk ik het op. Een subtiele luchtverplaatsing. Een onbekende geur. Het angstige besef dat er iets helemaal mis is treft me als een stomp in mijn maag.”

Intrigerende karakters

Door de intrigerende karakters waarbij je vertrouwen flink op de proef wordt gesteld, blijf je op scherp staan. Een ogenschijnlijk kalm verhaal verandert al snel in een ritje in een pittig spannende achtbaan. De schuingedrukte fragmenten voeren het dreigende karakter van het boek op. Deze geheimzinnig personage maakt het voor de lezer extra spannend.

Heerlijk leesplezier

Met Façade laat Esther Verhoef maar weer eens zien dat zij behoort tot Nederlands beste auteurs. Dit boek gaat onder je huid zitten, stoppen is een no go en je bent pas tevreden wanneer je de laatste bladzijde omslaat. Een goed opgebouwde psychologische thriller welke alle ingrediënten bevat voor heerlijk leesplezier.