Header recensie kwaad bloed
Header recensie kwaad bloed

Kwaad bloed van Robert Galbraith: "Geniale thriller die de hoge verwachtingen waarmaakt."

16-12-2020

Kwaad bloed is het 5e boek van Robert Galbraith, het pseudoniem van Harry Potter-schrijfster J.K. Rowling, met detectives Robin Ellacott en Cormoran Strike in de hoofdrol. De boeken worden heel goed ontvangen en de eerste 4 delen zijn ook al verfilmd door de BBC als miniserie. Alle eerdere boeken vond ik briljant, dus ik had hoge verwachtingen van het 5e deel, en die zijn ook uitgekomen.

In Kwaad bloed krijgen Robin en Strike hun eerste cold case. De dochter van Margot Bamborough, een huisarts die 40 jaar geleden spoorloos verdween, vraagt hen om uit te zoeken wat er met haar moeder is gebeurd. Een grote uitdaging, omdat het zo lang geleden is, zijn er al veel mensen dood en degenen die nog leven, weten ook niet meer precies wat er 40 jaar geleden is gebeurd.

Kleurrijke personages

Kwaad bloed is een boek waar ik al heel lang enorm naar uitkeek. Ik houd van de schrijfstijl van Galbraith, die haast filmisch is. Hij omschrijft personages en situaties zo uitgebreid (maar niet saai!) dat je het gevoel hebt dat je er zelf bij bent. Je voelt je bijna zelf ellendig wanneer Strike ziek op bed ligt, terwijl hij met moeite zijn stukje kipfilet opeet die eigenlijk al over de datum is en zich daardoor nog ellendiger voelt. Verder vindt Galbraith het leuk om allerlei gekke, kleurrijke personages in het boek te stoppen, waardoor je soms een beetje moet gniffelen. Je ziet zo voor je hoe de verstandelijk beperkte man met flaporen door de regen loopt met zijn Batman-shirt aan, zonder jas. Of hoe de oude kunstenaar met zijn strakke broek en weelderige borsthaar zich nog net zo kleedt als in de jaren 70.

Meer dan duizend pagina's

Daarnaast zit het verhaal fantastisch in elkaar. Het boek heeft niet voor niets meer dan duizend pagina's! Elke mogelijke hint wordt nagetrokken, hoe klein de kans ook is dat er iets uitkomt. Dit zet de lezer natuurlijk heel vaak op het verkeerde been, want de vele verschillende invalshoeken en theorieën lijken allemaal mogelijk en elk personage lijkt verdacht. Verder loopt de relatie tussen Strike en Robin als een rode draad door de serie. In elk boek wordt een nieuwe zaak opgelost en dus zijn de boeken prima apart van elkaar te lezen, maar de hele serie lezen voegt veel extra's toe.

Strike en Robin

Want Strike en Robin zijn geweldige personages. Ze hebben zich vanaf het eerste boek al kunnen ontwikkelen en maken samen van alles mee. Al vanaf het begin lijken ze stiekem verliefd op elkaar te zijn, maar destijds was Robin nog verloofd en had Strike een knipperlichtrelatie. Gedurende de serie groeien ze steeds meer naar elkaar toe. Zouden ze in Kwaad bloed dan eindelijk aan zichzelf en elkaar toegeven wat ze voor elkaar voelen?

Dikke aanrader

Letterlijk en figuurlijk is Kwaad bloed een dikke aanrader. Als je graag goed geschreven thrillers leest met personages waar je van gaat houden en niet opziet tegen de ruim 1000 pagina's die het boek telt, dan is dit boek voor jou. Als bol.com met sterren zou werken, kreeg het van mij 5 sterren.