Header erecode
Header erecode

Erecode van Marc Cameron laat je twijfelen: is dit science-fiction of toch de keiharde realiteit?

27-05-2021

Erecode van Marc Cameron is vertaald vanuit het Engels, de originele titel is Tom Clancy Code of Honor. Een schrijver die maar boeken blijft schrijven. Erecode is onderdeel van de Jack Ryan-serie die zich voltrekt in het Tom Clancy universium. Ondanks dat Erecode van Marc Cameron fictief is, zou je je kunnen afvragen of het science-fiction is, waarvan je hoopt dat het nooit in het echt gaat gebeuren of dat het realiteit is. Dat het al hier en daar gebeurt zonder dat je er erg in hebt.

In Erecode van Marc Cameron komt een oude vriend van de president erachter dat er het ultrageheime artificial intelligence-project, Calliope, in Chinese handen dreigt te vallen. Hij kan nog net een sms naar de president, Jack Ryan, versturen en verdwijnt dan van de aardbodem. De vraag is of de president het bericht op tijd krijgt. Jack besluit om naar zijn vriend in Indonesië te gaan en hem proberen te bevrijden. Ondertussen moet hij achterhalen wat Calliope allemaal kan en of dit programma niet zijn grootste vijand is. Zijn zoon moet met zijn team zorgen dat ze Calliope uit handen blijft van de Chinezen.

Hier en daar te uitgebreid

Erecode van Marc Cameron is een verhaal waar je even in moet komen, vooral in het begin moet je je goed concentreren vanwege de vele personages en diverse verhaallijnen die uiteindelijk bij elkaar komen. Het is goed dat de personages in het begin, als ze nieuw zijn in het verhaal, worden voorgesteld. Dit kan soms wat langdradig zijn door de uitgebreide details. Wat goed is, is dat termen en afkortingen zoals 'MEU' duidelijk worden uitgelegd zodat je weet wat er bedoeld wordt. Het is ook mooi dat de auteur laat zien dat de president ook een mens is en soms menselijkheid boven nationale betrekkingen stelt.

Het boek kent diverse spannende en verrassende momenten, maar toch is het niet zo spannend als het vorige deel. Het eind is erg zoetsappig, dat had voor dit verhaal wel wat minder gemogen. Ondanks dat blijf je toch, als je eenmaal aan het boek bent begonnen, lezen omdat je wilt weten hoe het verder zal gaan. Hoe het zal eindigen? Wat voor schade het project precies kan aanrichten of juist niet? Het verhaal laat zien hoe gemakkelijk leugens de wereld in worden geholpen, hoe mensen gechanteerd worden, dat je overal oren en ogen moet hebben en dat de verrader niet slaapt.

Zou zomaar echt kunnen gebeuren

Erecode van Marc Cameron is een verhaal waarvan het de vraag is hoelang het verhaal science fiction blijft en wanneer het in echt ook voor zal komen, als het al niet in het echt voor komt. Tijdens het lezen heb je dan ook het gevoel dat het verhaal deels echt is gebeurd en deels fictie is. Erecode van Marc Cameron is overigens los te lezen, je hoeft niet eerst de vorige delen gelezen te hebben.