Header recensie nathalie pagie helsinki
Header recensie nathalie pagie helsinki

“Weer een topthriller van onze Nederlandse kameleon Nathalie Pagie, als vanzelf adem je de sfeer, de spanning en de ongrijpbaarheid van Helsinki in.”

13-10-2020

Weer een standalone? Ik hoop het niet. De auteur uit Breda heeft haar sporen inmiddels dik verdiend in thrillerland. Nadat zij in 2013 debuteerde, is zij niet weg te denken met haar serie over Tara en Diego en haar ijselijke standalones. Haar passie voor reizen kun je tussen de regels door proeven, de manier waarop Nathalie Pagie de omgeving beschrijft is bijna niet Nederlands te noemen. Als een kameleon verandert zij naargelang het land waar zij over schrijft. Genieten!

10 oktober: De dag dat alles veranderde

De 36-jarige rechercheur Talinn Ilves verhuisd van Parijs naar Helsinki, in de hoop daar antwoorden te krijgen, antwoorden op de vermissing van haar tweelingzus, Reval. Al acht jaar leven zij en haar familie in onzekerheid. Kan zij de antwoorden daar ook vinden? Zij is aangenomen bij Bureau Malmin, waar zij met haar neus in de boter valt. Een gruwelijke vondst zet het team op scherp. Wie heeft het op zijn geweten, wie heeft het slachtoffer op zo’n onmenselijk en gruwelijke manier tentoongesteld aan het Finse volk?

“Ze kiezen mij uit, zie je, niet andersom, ik heb het al vaker beweerd en steeds weer wordt die stelling bevestigd. Ze dienen zich aan, kruisen mijn pad, alsof ze gestuurd zijn door een hogere macht, mocht je daarin geloven. Er wordt een beroep op mij gedaan, zo zie ik het, en dat beroep kan, mag en wil ik niet afslaan”

Wat een kracht!

En weer doet zij het, je waant je in de Finse hoofdstad alsof je aan de hand van Talinn mee wandelt de set op. Het verhaal in. De trekkende kracht van het ongrijpbare karakter in dit verhaal heeft je vanaf de eerste hoofdstukken in zijn macht, dit wordt naarmate het verhaal vordert alleen maar erger en het is niet makkelijk om het verhaal van je af te schudden.

Mysterieus en ongrijpbaar

Als lezer word je door Pagie, lang in het duister gehouden, mysterieuze brieven en boodschappen maken dit boek tot een echte pagetuner welke je moeilijk weg zult kunnen leggen. De kracht zit hem in de karakters en de dichte mist waar in het verhaal zich lange tijd hult. Ongrijpbaar en onheilspellend. Je gedachten zullen alle kanten op gaan, is er sprake van een vrouw of toch een man? Je bent de grip soms even helemaal kwijt! Doordat de sfeer zo sterk is neergezet zal je tijdens het lezen vaak het idee hebben dat Helsinki door een Scandinavische thriller auteur is geschreven. Dit is de kracht van Nathalie Pagie, elk boek weer wordt de sfeer zo sterk neergezet dat het een filmische leessfeer heeft. Net als de voorgaande boeken zal dit verhaal niet misstaan op het grote doek. Ook nu weer waan je je in Finland, de karakters gaan onder je huid zitten en je vertrouwt niemand meer, dit verhaal ademt kracht en ongrijpbaarheid uit. Voor mij staat Nathalie Pagie hoog in mijn favoriete lijstje, met Helsinki laat zij zien dat zij deze plek meer dan verdient. Een mustread welke je niet mag missen!