Header ondergronds idee 2
Header ondergronds idee 2

Ondergronds van David Baldacci: "Een reünie van oude bekenden"

09-06-2020

David Baldacci is ongelofelijk productief en heeft met Ondergronds alweer zijn tweeënveertigste boek afgeleverd. Kenmerkend voor zijn boeken is de rol van een grote Amerikaanse dienst, zoals de FBI of CIA, in combinatie met het hoofdpersonage dat werkzaam is voor deze dienst. Het personage werkt niet altijd volgens de regeltjes. We leren in Baldacci's nieuwe boek over fracking, een methode om schaliegas en olie uit de grond te halen.

Als er in een klein stadje in North Dakota een lijk wordt gevonden, lijkt het vreemd dat niet de plaatselijke politie, maar de FBI op de zaak wordt gezet. Al snel komen Amos Decker, ook wel De geheugenman, en zijn trouwe sidekick Alex Jamison erachter dat er een paar hele machtige mensen zijn die liever niet hebben dat ze zich ermee bemoeien. In hun jacht naar de moordenaar, vallen er nog meer doden en kunnen ze het avontuur zelf ook bijna niet meer navertellen.

Series

Het leuke is dat Baldacci een aantal series door elkaar heen schrijft. Ondergronds is bijvoorbeeld het vijfde Amos Decker-boek, maar zijn vorige boek was de tweede in de Atlee Pine-reeks. Als je een trouwe lezer bent, blijven de personages dus altijd een beetje bij je en met elk boek leren we ze een beetje beter kennen.

Verrassing

In Ondergronds verrast Baldacci ons zelfs als blijkt dat ook een aantal andere bekende personages ineens opduiken in North Dakota. Wie dat zijn, zal ik niet verklappen, maar normaal gesproken komen ze elkaar niet tegen.

Niet voorspelbaar

Zoals altijd is het verhaal een ingewikkelde puzzel met vele stukjes. Door een combinatie van denkwerk, actie en wat hulp van eerdergenoemde bekende personages komen Decker en Jamison erachter hoe het zit. Zelfs na eenenveertig boeken weet Baldacci origineel te blijven zonder voorspelbaar te zijn. Ondanks dat hij volgens een bepaald format schrijft, blijven zijn boeken boeien. Dat is heel prettig voor ervaren thrillerlezers, want bij sommige thrillers weet je al halverwege wie de dader is. Dat is bij Ondergronds absoluut niet het geval. Het boek is spannend en de moeite waard om te lezen.

Header recensie een minuut voor middernacht