Header idee 2
Header idee 2

Prooi van Deon Meyer: "Spionageverhaal met Zuid-Afrikaanse aspecten"

23-03-2020

Prooi is alweer het zevende deel uit de boekenserie Bennie Griessel van de Zuid-Afrikaanse schrijver Deon Meyer. Zijn misdaadromans vliegen over de toonbank in meer dan 25 landen. Meyer had zijn doorbraak in Nederland en Vlaanderen toen het boek 13 uur werd uitgeroepen tot Thriller van het Jaar in 2012. Nu is de serie al een aantal boeken verder en die worden met veel plezier gelezen.

Boekenserie

Prooi is het nieuwste deel in de serie met politieman Bennie Griessel en zijn partner Vaughn Cupido in de hoofdrol. In dit deel onderzoeken ze de moord op de bodyguard van een rijke Nederlandse vrouw, die tijdens een treinreis van Kaapstad naar Pretoria is vermoord. Verder gaat het verhaal ook over Daniel Darret, een voormalig spion die zijn roerige leven achter zich heeft gelaten. Hij leidt een rustig leven in Frankrijk tot een oud-collega opeens voor zijn neus staat met het verzoek om nog één keer een opdracht te aanvaarden. Het zou weleens de allergevaarlijkste van zijn leven kunnen zijn.

Zuid-Afrikaanse aspecten

Wat Prooi, en de andere boeken van Deon Meyer, zo bijzonder maakt, is het Zuid-Afrikaanse aspect. Niet alleen het mooie land, waar het verhaal zich afspeelt, maakt het bijzonder, Meyer leert je ondertussen ook wat over de verschillende culturen en het taalgebruik. Zo wordt er in het boek Engels, Afrikaans, Zoeloe en Xhosa gesproken. Verder speelt Prooi zich af in verschillende landen: Zuid-Afrika, Frankrijk en Nederland. Het is een spionagedrama van hoog niveau waarbij meerdere geheime diensten betrokken zijn, en Griessel en Cupido weten niet meer wie ze kunnen vertrouwen. Corruptie speelt namelijk een grote rol in Prooi en dit is al jaren een probleem in Zuid-Afrika. Dit weet Meyer met zijn fictieve verhaal goed onder de aandacht te brengen.

Goed verhaal

Voor wie vaker boeken uit de Griessel-serie heeft gelezen, is het leuk dat je de personages weer een beetje beter leert kennen met dit nieuwe deel. Prooi is het zevende deel uit de serie en Griessel en Cupido hebben samen al veel meegemaakt. In dit deel staan ze allebei op een keerpunt in hun privéleven, wat uiteraard ook invloed heeft op hun werk. Al met al heeft Prooi alles wat een goede thriller moet hebben: een sterk plot, boeiende personages, achtervolgingen, moord, een vleugje humor, en als bonus nog een mooie beschrijving van het dagelijks leven en de cultuur van Zuid-Afrika.