Header schoon goud
Header schoon goud

Schoon goud: twee bestsellerauteurs, twee spetterende hoofdkarakters, één boek

11-11-2019

Schoon goud van Karin Slaughter en Lee Child draait om twee undercoveracties bij Fort Knox. Op slinkse wijze worden zowel Jack Reacher als Will Trent op een klus gestuurd. Ze slaan de handen ineen, al vertrouwen ze elkaar niet helemaal. Maar er dreigt een groter probleem, kunnen zij de waarheid achterhalen? Of blijft de argwaan over elkaar op de achtergrond sluimeren?

Twee grootheden werken samen

Na twintig jaar besloten Karin Slaughter en Lee Child samen te gaan werken. Een unieke samenwerking van twee bestsellerauteurs, waaruit Schoon Goud ontstond. De auteur van de Jack Reacher boeken, Lee Child en de onverslagen thriller koningin, bekend door haar serie over Sara Linton en Will Trent, Karin Slaughter. Samen laten zij Will en Jack een avontuur beleven. Kunnen de twee ogenschijnlijk zo verschillende karakters dit avontuur aan? Of zijn zij juist aan elkaar gewaagd? Mijn nieuwsgierigheid is gewekt en ik ben heel benieuwd naar wat deze twee topauteurs mij laten meebeleven. Is er met Schoon Goud een gouden stap gezet? Het gevoel van herkenning is in ieder geval meteen aanwezig wanneer je Schoon Goud opent. De karakters zijn vertrouwd en de gecombineerde schrijfstijl is heel prettig.

Het smaakt naar meer

Het herkenbare maakt gretig en juist dit gevoel maakt dat je enigszins teleurgesteld bent na het einde van Schoon Goud. Niet omdat het niet goed en niet spannend is, maar juist omdat het te kort is. Het smaakt naar meer, het maakt je nieuwsgierig en je wil hier gewoon eigenlijk een heel boek van lezen. Je nieuwsgierigheid wordt maar deels bevredigd. De overige karakters worden summier neergezet, net genoeg om een goed beeld te krijgen van hun karaktertrekken en eigenaardigheden maar niet genoeg om lyrisch te worden over hun aandeel in het verhaal. Van mij mogen Slaughter en Child vaker samenwerken en met Reacher en Trent zie ik zeker een sterk duo naar voren komen. De robuuste, grove en sterke Reacher samen met de gevoelige, uitermate vakkundige Trent is wat mij betreft een mooie combinatie. Eventueel met Sara Linton in een bijrol? Daar worden volgens mij veel mensen blij van! Nu maar hopen dat het ook voor deze twee auteurs naar meer smaakt.

Een gouden greep

Schoon Goud is een heerlijk exemplaar voor bij mijn boekenverzameling. Ik heb mogen proeven van een unieke samenwerking. Niet alleen de auteurs, maar ook de intrigerende karakters weten mijn hart sneller te laten slaan. Voor de liefhebbers van Karin Slaughter en Lee Child is dit een echte musthave!