Header 1 correctie
Header 1 correctie

Souvenir van Suzanne Vermeer: "Met deze fijne vakantiethriller waan je je in Italië."

20-05-2020

De boeken van Suzanne Vermeer zijn enorm populair en er komen er jaarlijks meerdere uit: zomerthrillers en winterthrillers. Souvenir is de nieuwste zomerthriller en alweer het 34e boek van deze auteur. Je kunt lekker wegdromen bij haar boeken, want elk boek speelt zich af op een fijne vakantiebestemming. Zo ook Souvenir, dat zich afspeelt in het zonnige Italië.

Verhaal

Nienke gaat met haar moeder Carolien, die aan beginnende dementie lijdt, een weekje naar Italië. Haar moeder heeft er vroeger een paar jaar gewoond en Nienke is wel toe aan ontspanning. Haar baan, haar zoontje, haar ex en de zorg voor haar moeder vragen veel van haar. Als Carolien plotseling verdwijnt, slaat de paniek toe bij Nienke. Doordat ze dementerend is, loopt haar moeder namelijk extra gevaar. Dan wordt ze ook nog eens gebeld dat haar ex haar zoontje heeft ontvoerd naar het buitenland. Hoe komt dit ooit nog goed?

Waan je in Italië

Zoals altijd is ook de nieuwste Suzanne Vermeer weer een makkelijk weg te lezen boek. Door de uitgebreide beschrijvingen van de omgeving waan je jezelf in Italië, aan het diner in de B&B naast Nienke en Carolien. Zeker nu we voorlopig niet kunnen reizen, is het fijn dat we ons met dit boek even in het buitenland kunnen wanen.

Herkenbare personages

De personages in Souvenir zijn erg herkenbaar. Iedere moeder weet hoeveel stress een kind kan geven, en mantelzorgers herkennen zich wellicht in de zorg voor een dementerende ouder. Maar ook als je geen moeder of mantelzorger bent, is de stress om alle ballen van het dagelijks leven in de lucht te houden wel herkenbaar. We zijn allemaal weleens toe aan vakantie en de Nederlandse eigenaren van de B&B in Italië zouden zo in Ik vertrek kunnen.

Onnatuurlijke dialogen

Lees je een boek van Suzanne Vermeer, dan weet je dat het taalgebruik alledaags en natuurlijk is. Gewone uitdrukkingen als "daar word ik niet vrolijk van" komen regelmatig voor. Daardoor valt het juist op dat de dialogen soms onnatuurlijk zijn. Zo zegt Nienke tegen haar moeder: "Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat…" terwijl het hier natuurlijker klinkt om "Ik krijg de indruk dat…" te zeggen. En Carolien zegt tegen haar dochter: "Ik ben mijn hele leven een vrouw geweest die zich hechtte aan haar zelfstandigheid." Een betere optie zou zijn: "Ik vind het mijn hele leven al belangrijk om zelfstandig te zijn."

Plot

Souvenir begint in eerste instantie met twee losse verhalen, die natuurlijk bij elkaar komen. Wel zitten er wat onverwachte twists in het verhaal. Als je echter veel thrillers leest, zie je bepaalde dingen al van ver aankomen. Dat is niet erg, want het verhaal is leuk genoeg. Verder komt er een klein incident in het boek voor met de eigenaresse van de Italiaanse B&B. Wat blijkt, ze heeft zelf ook allerlei geheimen die het daglicht niet kunnen verdragen. Haar verhaal lees in je in de volgende Vermeer, die niet geheel toevallig al in juli 2020 uitkomt. Slim gedaan!

Conclusie

Souvenir is een thriller die je redelijk snel uitleest. Het zorgt voor een paar uur vermaak en is ideaal als je even het gevoel wil krijgen dat je in Italië bent. Voor ervaren thrillerlezers heeft het weinig verrassingen, maar het is een leuk boek dat het waard is om te lezen.