Header met rood
Header met rood

Verdraaid van Steve Cavanagh: "Een rollercoaster van bedrieglijke gebeurtenissen"

16-04-2020

Wie de prestigieuze Engels Gold Dagger Award wint, heeft als auteur best wel iets in de pap te brokkelen. De Ierse advocaat en auteur Steve Cavanagh lukte dat al in 2018 met The Liar (De getuige), het derde deel in de serie rond Eddy Flynn. Daarna verscheen het succesvolle Th1rt3en (Dert13n) waarna hij beloofde zijn lezers te trakteren op een standalone. Dat is uiteindelijk dit boek geworden. Verdraaid is een high-concept psychologische thriller als geen ander.

Niets is wat het lijkt

Maak kennis met de succesvolle auteur J.T. LeBeau. Degene die achter de werkelijke naam van dit pseudoniem komt, zal sterven. Maria en Paul Cooper zijn een getrouwd stel, maar daar is ook alles mee gezegd. Na hun huwelijk zijn ze in Port Lonely neergestreken, een nietszeggend dorpje waar weinig te beleven valt. Omdat Paul voor zijn werk veel weg is, heeft Maria buiten de deur geshopt wat ertoe heeft geleid dat ze een heftige buitenechtelijke relatie heeft gekregen met Daryl Oates, een ober van de plaatselijke golfclub. Ze ontmoeten elkaar met grote regelmaat en tijdens een ervan vinden ze in Paul’s afgesloten bureau een rekeningafschrift waaruit blijkt dat hij miljoenen op zijn rekening heeft. Het meest opmerkelijke is dat de bedragen steeds van LeBeau Interprises komen, een naam die naar de wereldberoemde bestsellerauteur J.T. LeBeau wijst. Maria’s twijfel of haar man wel een marketingadviesbureau runt, groeit snel en op dat moment weet ze dat Paul Cooper niet degene is wie hij vertelt te zijn. Na de ontdekking over haar man wil Maria nog maar één ding, scheiden van Paul. Ze wil ook een belangrijk deel van de miljoenen opeisen en samen met Daryl een nieuw leven opbouwen, maar dan zal ze de confrontatie met hem aan moeten gaan.

‘Het sissende geluid van zijn huid en de geur van geroosterd vlees overweldigden hem zo erg dat hij een oerkreet slaagde, een geluid dat alleen een man die zijn einde ziet naderen, kan maken’

Plotwendingen

Vaste lezers van Cavanagh weten dat de auteur een meester is in plotwendingen, die soms een kanteling van de volledige verhaallijn tot gevolg heeft. In Verdraaid heeft hij daar in het begin al de basis voor gelegd. Misleiding van zijn lezers is hem op het lijf geschreven en als die er bijna zeker van zijn hoe het complot in elkaar zit en ontward kan worden, geeft hij een slinger aan het verhaal dat tot gevolg heeft dat alle vermoedens in de lucht oplossen. Geschreven vanuit meerdere perspectieven, lukt het Cavanagh om voortdurend verwarring te stichten waardoor zijn lezers niet anders kunnen dan de strijd aan te gaan om de waarheid te vinden.

Rollercoaster

In deze thriller met Verdraaid als zeer toepasselijke titel weet de auteur zijn lezers alle leugens als waarheid te verkopen. Met drie hoofdpersonages die vanuit hun eigen plannen en doelstellingen opereren, gaat de lezer de confrontatie met alle drie aan. Zonder te weten hoe het zit, wie liegt of de waarheid spreekt, word je meegesleurd in een wereld waar feiten plotseling fictie blijken te zijn. Dat is ruim driehonderd pagina’s genieten. Waarbij er op het einde van deze rollercoaster nog veel twijfel zal blijven bestaan of de lezer nu werkelijk de waarheid heeft ontdekt. Al met al een ware verademing en sfeervolle afwisseling op voorspelbare avonden voor de beeldbuis. En de auteur? Die heeft alweer zijn volgende project in de steigers staan, Fifty-fifty met advocaat Eddie Flynn in de hoofdrol.