Header verdwenen ingrid oonincx
Header verdwenen ingrid oonincx

Verdwenen van Ingrid Oonincx: "Duistere geheimen in een afgelegen Spaans bergdorp"

26-04-2021

Wanneer Simone er in het boek Verdwenen van Ingrid Oonincx achter komt dat haar vader geen anonieme zaaddonor was, maar een Spaanse arbeidsmigrant met wie haar moeder een korte relatie had, gaat ze naar hem op zoek. Ze ontdekt dat hij een van de passagiers van het gezonken schip Deo Volente was en dus waarschijnlijk is verdronken. Hier wil ze meer over weten en dus duikt ze in het verleden. Tijdens haar onderzoek naar de schipbreuk gebeuren er echter vreemde dingen en wordt haar te kennen gegeven dat ze haar onderzoek maar beter kan staken. Ze loopt gevaar, maar als ze stopt, zal ze nooit weten wat er met haar vader is gebeurd…

Het verhaal begint op 13 augustus 1987, de dag van de schipbreuk. Een van de passagiers verdrinkt. De toon is gezet, dit wordt een dramatisch verhaal. Daarna springen we naar 2001, de periode waarin Simone haar onderzoek uitvoert. De hoofdstukken uit 1987 en 2001 wisselen elkaar af, zodat we de laatste dagen van de passagiers en crew van het schip meemaken en ondertussen ook Simone volgen.

Extra spanning

Dat is een slimme zet, want daardoor komen de passagiers tot leven en leef je met ze mee. Het zorgt niet alleen voor empathie, maar ook voor extra spanning, want nu zijn niet alleen de gedeeltes met Simone spannend, maar ook die van het schip. Het leuke is dat je door de afwisseling van de tijdsperiode zelf steeds meer verbanden legt, die Simone uiteindelijk ook ontdekt.

Spaanse lover

Extra leuk is dat haar Spaanse roots haar naar Spanje voeren, waar ze haar onderzoek voortzet. Haar zoektocht voert haar naar Bilbao, Pamplona en het uitgestorven Baskische dorp Errazil. Een Spaanse lover mag daarbij natuurlijk niet ontbreken! Verder zitten er veel klassieke elementen van een thriller in Verdwenen, zoals een ontvoering, een enge donkere ruimte waarin Simone alleen rondkijkt, bedreigingen en moord.

Leest lekker weg

Verdwenen is een spannend boek dat lekker wegleest. Ik had het zelf in een dag uit. Het is niet alleen spannend, maar ook een leuk en boeiend verhaal. Simone, haar Spaanse vriend en de andere personages komen over als echte mensen en doordat Oonincx zo beeldend schrijft, zie je alles wat er gebeurt helemaal voor je. Vooral de dreigende en beklemmende sfeer in Errazil is erg goed beschreven. Het is een plek waar je liever niet wil zijn en als je erover leest, ben je blij dat je gewoon thuis op de bank zit. Kortom, dit boek is een aanrader voor iedereen die graag een goede thriller leest!