Header verzwegen
Header verzwegen

Karin Slaughter overtreft zichzelf met haar nieuwe boek Verzwegen

03-07-2020

Je hebt van die auteurs, dat wanneer je hoort dat er een nieuw boek in de maak is, je al bijna niet kan wachten tot het zover is. Voor mij staat Karin Slaughter helemaal bovenaan op mijn lijstje. Zij is voor mij, en ik denk voor vele anderen, de onbetwiste thriller Queen. Verzwegen is haar twaalfde boek van de Will Trent serie. Alweer negentien jaar schrijft ze boeken over Sara, Will, Jeffrey, Faith en Lena en gelukkig is ze nog niet uitgeschreven.

Sara Linton en Will Trent worden geconfronteerd met het verleden. De dader die destijds is opgepakt voor de moorden op studentes in het Grant County, zegt hen dat hij onschuldig is en dat hij het slachtoffer is van corrupte politiepraktijken. Als dat echt zo is, dan hebben Will en Sara te maken met een dader die nog vrij rondloopt, vrij om meer slachtoffers te maken. Het dossier wordt heropend en Sara en Will worden gedwongen acht jaar terug in de tijd te gaan, naar het moment dat Sara's man Jeffrey nog 'de Chef' was. Wat betekent dit voor Sara en Will? Het verleden zal niet alleen maar mooie herinneringen boven brengen.

Heden en verleden versmelten

Slaughter weet hoe ze de toon moet zetten, met een indrukwekkende proloog zuigt zij de lezer het boek in. Nog onwetend waar het heen gaat zal ze onder je huid gaan zitten en dit de volledige 543 bladzijdes volhouden. Na de proloog weet je het al: dit is weer een echte Slaughter.

De verhaallijn verdeelt zich over twee tijdsperiodes; je bevindt je in Atlanta in het heden, maar net zo makkelijk switch je naar het verleden, tijdens de lugubere moorden op studentes in Grant County. Dat is toevallig ook de plek waar de familie van Sara woont en waar zij zelf ook heeft gewoond toen ze nog getrouwd was met Jeffrey Tolliver. Atlanta en Grant County zijn onlosmakend met elkaar verbonden in het leven van Sara, maar zij heeft zeker niet alleen goede herinneringen aan Grant County overgehouden. Die herinneringen komen in Verzwegen weer naar boven. De tijdslijn lijkt te versmelten tijdens het lezen, soms moet je daardoor even schakelen en bedenken in welke tijdsperiode je zit.

Voor Sara & Will fans een echte pageturner

Karin Slaughter bezit de gave om in het verhaal met cliffhangers te strooien, waardoor de lezer zich nagelbijtend afvraagt hoe het verhaal afloopt. Een gave die uniek is en Slaughter boven vele auteurs laat uitstijgen. Zij overtreft zichzelf in dit boek met lugubere details en indrukwekkende crime scenes; de liefhebbers weten waar ik het over heb. Slaughter is op zijn best op de snijtafel, met gedetailleerde slachtofferbeschrijvingen, bijna lugubere beschrijvingen en er wordt niets geschuwd. Ook Verzwegen is weer geen boek voor tere zieltjes

Slaughter blijft zichzelf overtreffen. Verzwegen is een uniek werk van haar, doordat je terug gaat in de tijd en meer komt te weten over het verleden van Sara en Jeffrey. Voor de fans is dit echt een must-read, voor Karin Slaughter meer een uitdaging. Hoe hoog kan zij die lat blijven verleggen? Gelukkig gaat ze nog even door met Sara en Will en ik kan niet wachten. Karin Slaughter zal haar plekje hoog op mijn favorieten lijstje nooit kwijtraken. Ik heb genoten van de eerste letter tot de laatste letter.