Vortex
Vortex

Vortex van Yrsa Sigurdardóttir is een haast stuurloze rollercoaster van ontembare emoties

23-08-2019

Met ruim 350.000 inwoners is IJsland het dunst bevolkte land van Europa waar het in de zomer bijna het hele etmaal licht is en zich dat in de winter beperkt tot maar enkele uren. Het grootste deel van de bevolking (200.000) leeft en woont in de hoofdstadregio Reykjavik. Van die gemeenschap maakt auteur Yrsa Sigurdardóttir deel uit. Zij is een van de dertig IJslandse auteurs waarvan werk in het Nederlands is vertaald. Naast kinderboeken schrijft ze ook thrillers voor volwassenen en is Vortex het negende spannende boek van haar hand dat in Nederland verschijnt en het derde met Huldar en Freyja in de hoofdrol.

Kinderpsycholoog Freya heeft haar leidinggevende functie in moeten leveren toen ze, uit noodweer, iemand doodschoot in het kinderhuis. Degradatie overkwam ook Huldar die zijn leidersrol van het rechercheteam moest overdragen aan Erla.

Wraakactie

Er wordt een tijdscapsule opgegraven waar tien jaar eerder kinderen hun persoonlijke boodschap in hadden gestopt. Het zou niet zo schokkend zijn als niet een van de kinderen er een moordbericht op had geschreven met een aantal initialen erachter. Ongeveer op hetzelfde moment vindt agent Gudlanger twee handen in een hottub in de tuin van een voormalig officier van justitie. Ook wordt de voormalige pedofiel Jón Jónsson onverwacht op straat gesignaleerd. Hij is destijds schuldig bevonden aan de verkrachting en moord op de 8-jarige Vaka Orradóttir. Omdat een aantal zaken niet los van elkaar kunnen worden gezien en er kinderen bij zijn betrokken, verzoekt Huldar dat Freya haar ondersteunt met het onderzoek. Huldar en Freya staan voor een schier onmogelijke taak om een paar merkwaardige moordzaken op te lossen. De meest onmenselijke situaties komen ze tegen en neigingen om hun eerdere maaltijd uit hun lichaam te persen, kan niet altijd onderdrukt worden. Alles lijkt er op dat iemand met een immense wraakactie is gestart maar wie en naar aanleiding van wat is nog verre van duidelijk. Tot er twee kinderen plotseling verdwijnen.

Psychologische spanning

In eerder werk heeft de IJslandse Sigurdardóttir al bewezen haar verhalen, naast spanning en gevaar, een flinke lading psychologie mee te geven. In een zeer interessant plot dat is opgezet vanuit meerdere verhaallijnen, treden een flink aantal personages voor het voetlicht. Al dan niet met een bezwaard verleden dat nog nauwelijks verwerkt lijkt te zijn. Donkere geheimen mengen zich met duistere gedachten waarin het sociale leven van beide protagonisten zeker niet onbesproken blijft. De auteur is zich sterk bewust van de invloed die goed neergezette personages voor een verhaal kunnen betekenen. Het geeft een extra dimensie aan gevoelens en lezers worden niet alleen nieuwsgierig naar de oplossing van de moorden maar wellicht nog meer naar achtergronden en oorzaken.

Geheimzinnig en mystiek

Met Vortex, dat feitelijk ‘wervelingen’ betekent, is een fascinerend verhaal op papier gezet door Sigurdardóttir. Het is alweer het derde deel in de serie rond rechercheur Huldar & kinderpsycholoog Freya en naar alle waarschijnlijkheid niet de laatste. De verhalen zijn met grote nauwkeurigheid en intelligentie opgezet, er gebeurt veel waarbij de acties en gebeurtenissen veelal het resultaat zijn van menselijke problemen, die aan de basis liggen van alles wat staat te gebeuren. Waarbij lang onduidelijk blijft wie en wat de oorzaak is. Ook blijkt alles voor het is-teken geheimzinnig en mystiek te zijn maar het bij lange niet haalt bij de uitkomst na het is-teken…