Header recensie zoutelande
Header recensie zoutelande

Zoutelande van Linda van Rijn is een lekkere thriller voor op de bank

07-01-2020

Na het lezen van Cruise van Suzanne Vermeer wist Linda van Rijn dat ze zelf ook auteur wilde worden. Met titels als Blue Curaçao, Winter Chalet en Off Piste is ze inmiddels een bekende vrouwelijke thrillerauteur in Nederland. In haar boeken schrijft ze alleen over vakantiebestemmingen waar ze zelf ook is geweest. Dit keer: Zoutelande.

Elk jaar gaat Eline van As op vakanatie met haar twee jeugdvriendinnnen Lydia en Sascha. Al van jongs af aan brachten ze hun zomers door in Zoutelande en sindsdien hebben ze het contact altijd onderhouden. Elk jaar komen ze in september samen op deze plek om te ontspannen en ouderwets bij te kletsen. Het afgelopen jaar heeft Lydia samen met haar man Gert een strandtent overgenomen, waar de vriendinnen nu verblijven. Na een druk seizoen is Lydia wel aan rust toe, net als Eline die net een bewogen jaar achter de rug heeft. In eerste instantie lijkt alles precies volgens plan te gaan: het is mooi weer en de avonden staan in het teken van lekker eten en goede wijn. Toch heeft Eline het gevoel dat er iets niet klopt. Heeft de recente verdrinking in Zoutelande er iets mee te maken? Eline komt er na een tijdje pas achter wat er echt aan de hand is, maar tegen die tijd heeft ze zichzelf al flink in de problemen gewerkt. Komt ze hier zelf nog wel uit?

Een rustige start

Het verhaal start vrij gemoedelijk, alles draait volledig om de vakantie van de vriendinnen en het plezier dat zij hebben. Je rolt als lezer langzaamaan het verhaal in, tot een plotselinge wending de sfeer compleet verandert. Het fijne aan deze opbouw is dat je op deze manier de hoofdpersonen wat beter leert kennen en je je met ze kan identificeren. Dat ze een verhaal over een Nederlandse vakantiebestemming heeft geschreven, maakt het natuurlijk nog een stukje herkenbaarder. Deze opbouw kan misschien ietwat traag aanvoelen, maar geduld wordt beloond. Pas op het einde leer je beweegredenen beter kennen en snap je keuzes die gemaakt zijn beter. Aan de beschrijvingen van de omgeving merk je dat Van Rijn wel echt in Zoutelande is geweest. Wel kan je je als lezer afvragen of sushi bestellen in zo'n klein dorp daadwerkelijk mogelijk is.

''Het ding was zwart en grijs en Lydia had de vingers van haar rechterhand er zo stevig omheen geklemd dat haar knokkels er wit van waren. Langzaam hief ze haar hand.''

Een klassieke Linda van Rijn

Net als in al haar thrillers weet Van Rijn haar lezers te boeien van begin tot eind. Haar welbekende vlotte schrijfstijl maakt dat je het boek het liefst in één ruk uitleest. Zodra de verdrinking op het strand heeft plaatsgevonden, is de interesse van de lezer gewekt. Nieuwsgierigheid wordt opgewekt en speculaties worden gevormd. De spanningsboog blijft ook in stand, doordat de identiteit van de dader niet vanzelfsprekend is. Door de opbouw van het verhaal en de gedeelde informatie, kunnen verschillende personen deze moord hebben gepleegd. Pas echt aan het einde van het boek wordt de identiteit van de moordenaar bekendgemaakt. De puzzelstukjes vallen dan eindelijk op zijn plek.

Lekker voor tussendoor

Zoutelande is een typisch boek die je erbij pakt met een kop thee op de bank onder een dekentje. Het verhaal leest lekker weg en laat je achter met een voldaan gevoel door de verrassende wending.

Pics Art 09 05 02 58 44