Uit zicht op zee van Tjardus van Citters is uit het leven gegrepen

Door: Anneke
02-01-2018
Uit Zicht Op Zee

Uit zicht op zee is een boek met vitaminen voor de geest. Tjardus klopt in een liefdevolle provocatie van de lezers op ieders deur naar persoonlijke reflectie. Het boek bevat wijsheden en wijsheidjes, gedichten, spreuken en verhalen. Het nodigt uit tot steeds weer openslaan op momenten dat de lezer zijn visie op het leven wil verfrissen. Uit zicht op zee is een geschenk aan de lezer en een cadeau voor een ander.

Eerste indruk

De schitterende cover en de titel maken je nieuwsgierig. De titel kun je op meerdere manieren opvatten; uit zicht blijven van anderen op zee, van het uitzicht genieten op zee en zo zijn er meer manieren waarop je de titel kan interpreteren. De cover had zomaar een schilderij van Vincent van Gogh kunnen zijn, het is ontworpen door Mezzaluna Robert Stach.

In het voorwoord kun je lezen waarom de auteur heeft besloten om dit boek te schrijven en hoe het boek is ontstaan. Daarna is Uit zicht op zee opgedeeld in 10 hoofdstukken: Prelude, Intermezzo, Symfonie 'jeugd', Intermezzo, Symfonie 'volwassen', Intermezzo, Voce, Symfonie 'finale', Intermezzo en Coda. Aan het eind is er ruimte voor de lezer om zelf een quote of een gedicht te plaatsen, waarna je een wereldkaart vindt met fysieke en mentale locaties van Uit zicht op Zee.

Uit het leven gegrepen

Uit zicht op zee van Tjardus van Citters  bevat niet alleen gedichten, maar ook inspirerende quotes en spreuken, en niet alleen in het Nederlands, maar ook bijvoorbeeld in het Engels, Frans en Duits. Er staan, naast spreuken van de auteur zelf, ook quotes van bijvoorbeeld Pippi Langkous en William Shakespeare. Het zijn gedichten en quotes die uit het leven zijn gegrepen.

Inspirerend

De gedichten, spreuken en quotes houden je een spiegel voor, laten je nadenken, laten je anders naar diverse onderwerpen kijken, maar laten je ook lachen, zoals bijvoorbeeld 'Soms praat ik tegen mezelf. Dan moeten we allebei lachen.' Tjardus van Citters speelt graag met taal en is een kei in omdenken zoals in 'Hond leidt man'. 'Borsten na het zwemmen' kan voor veel moeders herkenbaar zijn, al zullen er gelukkig maar weinig moeders zijn die de laatste zin ooit hebben gehoord van een kind of een volwassene. De anekdote 'Achternaam' brengt een lach op je gezicht en kan deels herkenbaar zijn. De gedichten 'Schaakmaat' en 'Elisabeth (1958 - heden)' laten je stil vallen, ze komen aan.
Kortom; dit boek is een echte aanrader voor een ieder die van gedichten, anekdotes en inspirerende quotes houdt.

Annekevandijken300
Anneke