Recensie Van klein tot groots Aretha Franklin Frida Kahlo

De serie Van klein tot groots leert je meer over belangrijke mensen uit de wereldgeschiedenis

De boekenserie Van klein tot groots bestaat uit verhalen over bekende mensen uit onze geschiedenis die een indruk hebben gemaakt of iets voor anderen hebben kunnen betekenen. De boeken gaan van David Bowie tot Marie Curie en Anne Frank tot Rosa Parks. Wil jij met jouw kind genieten van een fijn voorleesverhaal en jouw kind tegelijkertijd iets bij brengen? Dan zijn de boeken uit deze serie van Maria Isabel Sánchez Vegara perfect.

Persoonlijk kon ik niet wachten om de boeken uit de Van klein tot groots-serie te gaan lezen. Ik hoorde al veel positieve verhalen en het werd tijd om de bijzondere mensen uit onze geschiedenis beter te leren kennen. Ik las Frida Kahlo en Aretha Franklin. In deze boeken lees je – kort en krachtig – over het leven van deze vrouwen en de details die nodig zijn om er wijze lessen uit te trekken.

Aretha Franklin

Het eerste wat mij opviel toen ik het boek over Aretha Franklin opende, waren de prachtige, kleurrijke en sfeervolle illustraties. De illustraties vormen een geheel met het geschreven verhaal en zorgen dat je nog wat langer op de pagina wil blijven hangen. Na het lezen van dit boek heb je in een korte tijd enorm veel kunnen leren van Aretha Franklin. Maar het wakkert ook nieuwsgierigheid aan. Ik zou nog veel meer over haar willen lezen na dit boek. Bewondering krijg je dus zeker na het lezen van haar verhaal. Samen met jouw kind kun je – als dit boek uit is – meer vertellen over Aretha Franklin, liedjes laten horen en foto’s opzoeken. Dit is niet alleen een mooi voorleesboek, maar ook een opening om de verdieping te laten zien. Dat is heel waardevol!

Frida Kahlo

Frida Kahlo heeft veel pech gekend in haar leven, maar had altijd de kracht om deze pech om te draaien en een gelukkiger leven te leiden. Ze zocht naar oplossingen in tijden van problemen. Als kind, maar ook als ouder, kun je veel leren van haar doorzettingsvermogen. Deze is dan ook voelbaar vanuit de pagina’s die je leest. Toch had ik na het lezen van haar verhaal nog wat meer details willen weten over haar leven en wat haar allemaal is overkomen. Hierdoor zou haar mindset nog beter zijn over gekomen. Al met al is ook Frida Kahlo een leuk boek om samen te ontdekken. Wederom passen de illustraties weer perfect bij het verhaal en zijn de details van haar schilderijen goed nagemaakt.

Een boek met een boodschap

Deze reeks boeken vind ik bijzonder omdat ze voor iedereen een boodschap in petto hebben. De boeken uit de Van klein tot groots-serie zullen voor alle kinderen op een bepaalde manier inspireren en dragen allemaal een prachtige boodschap met zich mee: je kan alles worden en doen wat je wil, het enige wat je nodig hebt is geloof in jezelf.