Recensie Vele Hemels Boven De Zevende Header

Vele hemels boven de zevende: “Griet op de Beeck verstaat de kunst van het balanceren tussen tragiek en ontroering”

Met haar debuut Vele hemels boven de zevende stormde Griet Op de Beeck de Nederlandstalige literaire wereld binnen en drukte ze er in een mum van tijd haar stempel op. Haar opvallend Vlaamse stijl is geen hinderpaal, want ook in Nederland wist ze meteen heel wat fans achter zich te scharen. Het debuut werd genomineerd voor de AKO Literatuurprijs en de Academica Literatuurprijs, won de Bronzen Uil Publieksprijs 2013 en werd in 2017 verfilmd.

Quote Griet Op De Beeck

Diep in de gevoelswereld

Op de Beeck beschrijft de levens van vijf personages, verschillend in karakter, leeftijd en levensstijl, maar toch met elkaar verbonden. De auteur neemt rustig haar tijd om het verhaal te kaderen en de personages te positioneren. Door een combinatie van alledaags taalgebruik en herkenbare taferelen wordt de lezer onmerkbaar tot diep in de gevoelswereld van Lou, Eva, Elsie, Casper en Jos getrokken. Of het nu gaat om een twaalfjarig buitenbeentje of een zeventigjarige man die wel van een borreltje houdt, de dialogen zijn steeds even geloofwaardig en raak. De verschillende ik-perspectieven maken het bovendien gemakkelijk om je als lezer met één of meerdere personages te identificeren. Allen zoeken ze zich een weg in het leven, met veel vallen en moeizaam opstaan.

Hoewel de stijl en toon op het eerste gezicht eenvoudig zijn, schrijft Op de Beeck prachtige passages die gemaakt lijken om in te kaderen.

Quote Griet Op De Beeck 2

Voor sommige lezers zal de toon af en toe iets te zweverig zijn, maar de auteur verliest op geen enkel moment haar greep op de realiteit. De manier waarop verdriet en tragedie in verschillende facetten aan bod komt is werkelijk indrukwekkend te noemen.

Een daverend einde dat niemand onberoerd laat

Lange tijd lijkt dit vooral een verhaal te zijn over de man in de straat, de gewone mensen die je dagelijks tegenkomt en een leven leiden dat in weinig afwijkt van de meerderheid rondom hen. Tot hun geheimen te groot worden en de obstakels die ze proberen te overwinnen een verpletterende vorm aannemen. Wanneer Op de Beeck de bom laat ontploffen is de lezer al zo begaan met de personages dat die onvermijdelijk wordt meegesleurd in een slot dat even pijnlijk als ontroerend is.

Vele hemels boven de zevende is een toegankelijk debuut over de tragiek van het leven. Griet Op de Beeck verstaat de kunst van het balanceren tussen tragiek en ontroering en geeft een hoopvolle boodschap mee die de lezer tot diep in het hart raakt.

Wil je altijd op de hoogte zijn van de boeken binnen jouw favoriete genre? Stel je voorkeur in en ontvang updates.