Het Schaduwjaar
Het Schaduwjaar

Kim Liggett verovert harten van lezers met Het schaduwjaar

20-09-2019

In Het schaduwjaar van Kim Liggett staat de onafhankelijke en weerbarstige Tierney aan de vooravond van haar genadejaar. Krijgt ze een sluier of wordt ze verstoten en moet ze haar verdere leven slijten in een van de werkhuizen? Komt ze ongeschonden het bos uit na haar genadejaar of zal ze haar kracht moeten omaarden en gezuiverd terugkeren naar het district? Gaat ze zich verzetten?

Kim Liggett, de onbekende auteur die mij met haar achterflap van Het schaduwjaar zo nieuwsgierig wist te maken dat ik het boek niet kon laten liggen. De - in Amerika woonachtige - auteur heeft al een succesvolle carrière in de muziekwereld achter de rug en met Het schaduwjaar als vijfde boek en een film die in de maak is, is ze goed bezig. De recensies over dit Young Adult boek liegen er niet om en ik ben dan ook enorm benieuwd of Liggett haar enthousiasme naar mij weet over te brengen.

Ongrijpbaar, fantasierijk en vol mysterie

Om te beginnen zit deze Young Adult vol met lekkere fantasie twisten. Man en vrouw staan niet op één lijn en iets in me zegt dat Tierney hier verandering in gaat brengen. Het karakter van Tierney ademt een en al strijdlust uit, iets wat voor de lezer zeer aantrekkelijk is. Het verhaal ademt daarentegen een mystieke sfeer uit. Je waant je terug in de tijd van de middeleeuwen, waar vrouwen nog geen rechten hadden. Liggett weet dit op zo'n indrukwekkende en overtuigende manier neer te zetten, dat mijn armharen er recht van overeind gaan staan. Aan onrecht geen gebrek. Het schaduwjaar is een boek waarbij je je aandacht moet houden. Je wilt niets missen en het mysterie neemt vaak de overhand. Er hangt iets ongrijpbaars in de lucht en het verhaal heeft iets mythisch en romantisch bij elkaar. Juist het ongrijpbare zorgt ervoor dat je door blijft lezen en het romantische laat in ieder geval mijn hart goed smelten.

Een verhaal met een boodschap

Momenteel is de verfilming van Het schaduwjaar al in volle gang. Naar mijn mening een goede actie. De zoektocht naar vrijheid, het eerherstel en de kracht van de karakters vragen om een verfilming. Het schaduwjaar bevat een boodschap en juist deze boodschap geeft het verhaal nog meer kracht. Ik ben benieuwd hoe zich dit in de film uit, aangezien deze kracht al voelbaar was tijdens het lezen. Deze Young Adult is niet alleen voor jongvolwassenen een aanrader, iedere lezer raakt gecharmeerd en geschokt van dit mysterieuze bundeltje. Liggett heeft in ieder geval een plek veroverd in mijn hart.