Header grisha triologie
Header grisha triologie

De Grisha-triologie is een fantastische serie die Young Adult weer écht op de kaart zet!

Op zoek naar een fantastisch YA avontuur? Dan moet je tussen de boeken van Leigh Bardugo gaan kijken. Na acht fantasy romans en talloze korte verhalen heeft ze haar plekje in Young Adult land wel verdient. Het begon allemaal met de Grishaverse-triologie: Schim en schaduw, Dreiging en duisternis en Val en verlossing. Nu deze serie ook is opgepikt door Netflix en onlangs het eerste seizoen verscheen is het de hoogste tijd om te kijken wat we van de boeken vinden!

Alina Starkov is een gewoon weesmeisje dat als kaartenmaker in het Eerste Leger werkt. Al eeuwen is haar land, Ravka, opgedeeld in tweeën door de Schaduwvlakte. Daardoor is Oost-Ravka ten prooien gevallen aan de omringende landen en woedt er al jaren een oorlog. Alina wordt de Vlakte opgestuurd om in West-Ravka kaarten te gaan maken. Eén probleem: de Vlakte is totaal gehuld in duisternis en wordt bewoond door levensgevaarlijke monsters. Als haar beste vriend Mal de dood in de ogen kijkt, ontwaakt er een lang verborgen kracht in Alina. Tot haar grote verbazing blijkt ze Grisha te zijn, meesters van Elementaire Wetenschappen. Er zijn Grisha die macht hebben over water, Hartwringers die je hart binnen luttele secondes kunnen stoppen en Fabrikators die álles kunnen maken. Alina hoort niet bij die groepen, nee zij is de langverwachte Lichtheerser die een einde zal maken aan de Schaduwvlakte.

Love triangle

Alina is al jaren verliefd op Mal totdat ze plotseling van hem gescheiden wordt en mee moet met de Duisterling om haar Grisha krachten te trainen. De Duisterling is de machtigste Grisha en heeft de kracht, zoals zijn naam misschien verraadt, om de duisternis te sturen. Alina is in alle opzichten zijn tegenpool, haar kracht is immers die van het licht. De Duisterling is charmant en toont interesse in Alina. Iets wat Mal niet of nauwelijks heeft totdat Alina verdwijnt uit het legerkamp. Hier begint een love triangle die de hele serie voortvloeit. Voor wie zal Alina kiezen? Dit is goed uitgewerkt en geloofwaardig beschreven, al had ik zelf op sommige momenten het gevoel dat er méér in zat. Dit is in de Netflix-serie beter uitgewerkt naar mijn idee.

Fantastisch!

Het is heerlijk om in deze fantasie-serie te verdwijnen. Het concept is origineel en goed geschreven ondanks dat het Leigh’s eerste romans zijn. Alina is een sterk karakter dat zich door de gehele serie steeds verder ontwikkelt van een bang en onzeker meisje tot een zelfverzekerde vrouw. Het verhaal viel op enkele moment een beetje stil. Hierdoor werd de dreiging die er speelt minder groot en voelt een beetje op de achtergrond geschoven. Gelukkig wordt het tempo snel weer opgevoerd en zit je weer helemaal in de actie.

Serie of het boek?

Nu de serie er is vragen veel mensen zich natuurlijk af: wat is beter? Tegen die mensen zeg ik: lees de boeken vooral zelf. De boeken hebben mij enorm veel leesplezier bezorgd en ik had de hele serie in no-time uit. Wil je je even verplaatsen in een totaal andere wereld dan zijn deze boeken een echte aanrader. Ben je al uitgelezen? Goed nieuws Leigh Bardugo is nog lang niet klaar met de serie. Zo kun je nog genieten van twee spin-off series waarvan één nu nog geschreven wordt. Het nieuwste boek in de Grishaverse: Het oordeel van de wolf is net verschenen.