Header hof van zilveren vlammen
Header hof van zilveren vlammen

Hof van zilveren vlammen van Sarah J. Maas: voel de spanning en proef het verlangen

24-03-2021
3 min

Na de vorige delen van Hof van doorns en rozen-serie kon ik net als velen niet wachten op dit vierde deel. Sarah J. Maas staat bekend om haar geweldige series zoals Glazen troon en Crescent City. In Hof van Zilveren Vlammen volgen we niet langer Feyre zoals in de vorige delen, maar haar zus Nesta. Zij is Gemaakt door de Ketel en is nu Hoge Fae. Iets wat ze helemaal niet wilde.

Het gaat niet goed met Nesta. Na de Winterzonnewende is ze totaal ontspoord. Ze drinkt veel, gaat met wildvreemden naar bed en woont in een krotje in een slechte buurt. Feyre en Rhysand, Nesta’s zus en haar geliefde, zijn het zat. Ze verplichten Nesta om de gaan trainen met Cassian, de knappe Illyriaan en goede vriend van Feyre, op een verre plek van de stad. Nesta is woest en weigert met Cassian te trainen tot frustratie van hem. Totdat ze doorkrijgt dat er niks gaat veranderen aan haar situatie als ze niet meewerkt. Als ze niet met hem traint ,slijt ze haar uren door te werken in de bibliotheek. Daar ontmoet ze de priesteres Gywneth. Al snel worden zij vriendinnen en samen met de wat oudere vrouw Emerie uit een dorp verderop, vormen ze een drie-eenheid. Ze laten zich samen trainen door Cassian zodat ze zichzelf kunnen verdedigen. En het is maar goed ook dat ze gaan trainen. Want er ligt weer nieuw gevaar op de loer en een nieuwe oorlog dreigt.

Nieuwe verhalen en banden

Sarah J. Maas weet, in al haar boeken, goed haar personages neer te zetten. Het voelde daarom ook als een warm bad om weer herenigd te worden met Feyre, Rhysand, Azriel, Cassian en de anderen. Sarah laat vriendschappen echt voelen en omschrijft prachtig relaties zich kunnen ontwikkelen. Nesta was een karakter waar ik in de andere boeken niet veel mee had; ze was hard en gemeen. Toch kreeg ik in dit deel een heel ander beeld van haar. Aan het einde stond ik helemaal aan Nesta’s kant en leefde ik helemaal met haar mee. Feyre, who?

De spanning tussen Cassian en Nesta is zo voelbaar en je kunt het verlangen bijna proeven. De twee hebben chemie met een hoofdletter C. Ze draaien zo erg om elkaar heen dat je ze aan elkaar vast wilt ketenen.

Opbouwen

Wat ik fijn vind aan Sarah J. Maas haar boeken is dat ze de groei van personages goed laat zien. De tegenslagen en trauma’s worden goed toegelicht en daardoor weet je hoe Nesta is geworden zoals ze is. Die trauma’s moet ze echt overwinnen. Dat is knap en dat waardeer ik zelf heel erg in boeken, dat het niet allemaal voor de wind gaat en dat er geen magisch herstel is.

Steamy

Uit interviews blijkt dat Sarah nogal wat steamy scenes heeft geschrapt. Ik vroeg me gelijk af wat dan want het boek is nog steeds zo steamy dat het soms wel even zou mogen afkoelen in de vriezer. Het ook is best gedetailleerd geschreven. Mocht je daar niet zo van houden dan kun je deze scenes makkelijk overslaan. Er staat inhoudelijk niet veel in en het is best duidelijk wanneer de scene is gestopt.

Al met al een heerlijk boek om jezelf weer te verliezen in de Fae wereld. Een echte aanrader voor de liefhebbers van deze serie en zeker geen stap terug in vergelijking met de vorige delen.