Zeezucht: “Een echt pareltje onder de prentenboeken.”

11-9-2017
Zeezuchtheader34

Het eerst wat opvalt aan dit prachtige prentenboek zijn de schitterende cover in geweldig mooi zeegroen én de dikte: maar liefst 78 pagina’s telt dit werk van auteur en illustrator Marlies van der Wel. Geen boek voor eventjes tussendoor, maar wie er echt even voor gaat zitten wordt beloond met een betoverend verhaal…

Origineel concept
In Zeezucht neemt auteur Marlies van der Wel je aan de hand van ongelooflijk mooie illustraties en een korte, maar zeer fijn leesbare tekst mee op een wonderlijke reis. De lezer volgt hoofdpersoon Jonas tijdens zijn leven. Van een tweejarig knulletje dat betoverd raakt door de zee, tot een tachtigjarige grijze man met baard die de droom van een leven in zee nog steeds niet heeft losgelaten. Een heel mooi en origineel concept. Anders dan anders en daardoor vanaf de eerste pagina verrassend.

"We móesten weten hoe dit af zou lopen."

Mysterieuze wereld onder water
De illustraties in het boek beslaan bijna allemaal twee pagina’s waardoor de grootsheid, de kracht en het oneindige van de zee prachtig kunnen worden weergegeven. Je voelt wat Jonas voelt; de enorme aantrekkingskracht van de mysterieuze wereld onder water en zijn enorme verlangen om daar deel van uit te kunnen maken. Als volwassene kijk je uiteraard anders naar het boek dan een jong kind, maar mijn zoon van zes was net als ik zeer onder de indruk en verwonderde zich over de stappen in de tijd die we maakten en over alle uitvindingen die Jonas doet om zijn droom waar te kunnen maken.

Heerlijk om voor te lezen
Een prentenboek met weinig tekst kan soms een uitdaging zijn om voor te lezen, maar bij Zeezucht had ik hier geen last van. De illustraties behoeven gewoon weinig aanvulling en de korte stukjes tekst die er zijn, zijn heel eenvoudig te begrijpen en makkelijk voor te lezen. Omdat wij het boek lazen voor het slapen gaan dacht ik eerst halverwege te stoppen en de volgende dag verder te gaan, maar dat is met dit boek eigenlijk niet mogelijk. Mijn zoon was zo geboeid en ik genoot er zelf zo zeer van; we móesten weten hoe dit af zou lopen. Zeezucht is een echt pareltje onder de prentenboeken, een schitterend werk van eigen bodem. Heerlijk om voor te lezen en bij weg te dromen en door de rust die het uitstraalt heel geschikt als bedtijd verhaal. Hier kan je kind niets dan mooie dromen aan overhouden!

Bekijk hier ook de trailer van Zeezucht.